MTG:s portföljbolag Kongregate förvärvar framgångsrika mobil- och browserspelet Bit Heroes

July 19, 2019
Fredag, 18 juli, 2019 — Modern Times Group MTG AB portföljbolag Kongregate – en oberoende spelutgivare för spel på mobila enheter och i webbläsare med säte i San Francisco, USA – offentliggör I dag förvärvet av Bit Heroes, en framgångsrik indie-speltitel som intjänat över 93 Mkr I netto-omsättning och attraherat över 14 miljoner unika spel sedan lanseringen 2016.
  • Spelet Bit Heroes har attraherat över 14 miljoner speltillfällen på Kongregate.com sedan lanseringen 2016 och intjänat 93 Mkr
  • Kongregate ska vidareutveckla Bit Heroes med nytt innehåll för att skapa bästa förutsättningar för vidare lansering på asiatiska marknader
  • Kongregate och spelutvecklaren Juppiomenz har en överenskommelse att samverka kring framtida projekt som utspelar sig i franchisets speluniversum

Spelet – som är ett retroinspirerat rollspel (RPG) – lanserades först på Kongregates webbspelsplattform Kongregate.com september 2016. Det blev snabbt populärt och har sedan dess attraherat över 14 miljoner speltillfällen och höga 4.5 på en femgradig skala i betyg från spelare. Bit Heroes tillgängliggjordes sedan på mobila plattformar, med Kongregate som utgivare och stöd till spelutvecklaren Juppiomenz med produktutveckling, analys och marknadsföring. Mobila versionen av Bit Heroes erhöll en “Editors’ Choice”-utmärkelse på Google Play, och har intjänat över 93 Mkr i nettoomsättning på både Apple iOS och Google Android.

“Bit Heroes har potential och vi ser fram emot att följa när Kongregate tillgängliggör spelet för stora nya marknader I Asien. Som ägare till Kongregate är vi stolta över vad vi ser är ännu ett exempel på deras bevisade och etablerade förvärvsmodell; pröva ut ett innovativt spelkoncept på webb eller pc, skala spelet genom direktutgivning och belöna sedan upphovsmännen med en investering eller – som I det här exemplet – ett förvärv,” säger MTG:s Koncernchef och VD Jørgen Madsen Lindemann.

All spelutveckling, drift och användarsupport kommer skötas av Kongregates San Diego-baserade spelstudio Ultrabit, som också kommer ansvara för uppdateringar och marknadsföring av spelet framöver, att utveckla Bit Heroes-universumet och fortsätta lansera nytt innehåll för att både behålla befintliga spelare och attrahera nya. Ultrabit kommer också utveckla spelet med specifika nya element för att stärka det inför en lansering på asiatiska marknader, som representerar en väsentlig tillväxtpotential för Bit Heroes avseende användarbas och intäkter.

”Indie-spelstudion är en fantastisk framgångssaga och Bit Heroes har länge varit en högpresterande titel i vår utgivningsportfölj. Vi är väldigt glada att ta på oss ansvaret för spelet och franchiset,” säger Kongregates Chief Business Officer Josh Larson.

Av konkurrensskäl kommer köpeskillingen för titeln inte att offentliggöras av parterna.

Pressmaterial för Bit Heroes inklusive logotyper, skärmdumpar och trailers kan ladda ned för fri användning here.

För mer information:

Lars Torstensson, EVP Communications & Investor Relations  Direct: +46 (0)702-734 879, lars.torstensson (at) mtg.com

Oliver Carrà, Public Relations Director Direct: +46 (0) 708 666 433, oliver.carra (at) mtg.com

Om MTGMTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) är ett strategiskt operationellt investeringsbolag inom esport- och spelunderhållning. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).

Press Bilder