MTG:s kapitalmarknadsseminarium – digitala produkter står nu för 34% av bolagets försäljning

November 29, 2017
  • Uppdateringar om MTG:s pågående transformation – digitala produkter står nu för 34% av bolagets försäljning
  • Utökad rapportering för MTGx
  • Lansering av USD 30 miljoner fond för investeringar inom online-spel

MTG håller idag årets kapitalmarknadsseminarium i Stockholm med start klockan 13.00 (länk till direktsänd webcast). Seminariet innehåller uppdateringar om MTG:s pågående omvandling till en global digital underhållningskoncern.

Gruppens försäljning av digitala produkter ökade med 70% (jämfört med samma kvartal föregående år) och stod för 34% av MTG:s totala försäljning i Kv3 2017, upp från 21% i Kv3 2016. Gruppens försäljning av digitala produkter i Kv3 inkluderar inte försäljningen från det nyförvärvade Kongregate, vilken konsolideras i MTG:s rapport för Kv4 2017 för perioden 1 augusti till 31 december 2017. MTG kommer att rapportera försäljning av digitala produkter på årsbasis.

MTG börjar även rapportera försäljningen för respektive digital vertikal inom MTGx (esport, online-spel, digitala videonätverk) samt EBITDA för segmentet MTGx. Den nya rapporteringen för MTGx går att ta del av här för perioden Kv1 2016 till Kv3 2017 och kommer framöver vara del av MTG:s ordinarie kvartalsrapportering.

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchef, MTG: “Vi är starkare än någonsin inom våra traditionella marknader med spännande och engagerande innehåll för alla målgrupper vilka vi når över flera plattformar och över olika skärmar. Samtidigt tar vi esporten till en global publik, underhåller flera hundra miljoner online-spelare, och skapar videoinnehåll som genererar miljarder av visningar världen över.

“MTG:s expertis ligger inom storytelling och våra berättelser finns tillgängliga överallt. Våra samarbeten med innehållsproducenter och distributörer världen över, samt den snabba tillväxten av våra digitala produkter, visar på relevansen i våra produkter och är grunden till vår långsiktiga lönsamma tillväxt. Därför lanserar vi även en fond för investeringar inom online-spel för att utveckla nästa generation av digitala underhållningsupplevelser.”

Lansering av USD 30 miljoner fond för investeringar inom online-spel

MTG har lanserat en investeringsfond som fokuserar på mindre investeringar i potentiella bolag inom online-spel i USA och Europa. Fonden om USD 30 miljoner kompletterar MTG:s större förvärv och ska investera i fem till 10 bolag varje år under de kommande tre åren. Investeringarna kommer att göras i ett tidigt skede i bolag som ger strategiskt värde för MTG inom online-spel, esport och spel inom VR (Virtual Reality) och AR (Augmented Reality).

Agendan för dagens kapitalmarknadsseminarium:

•  Översikt av MTG:s strategi och finansiella ställning: Jørgen Madsen Lindemann (VD & koncernchef) och Maria Redin (Finanschef)
  •  Översikt av segmentet MTG Nordic Entertainment: Anders Jensen (EVP; Ordförande i MTG:s nordiska ledningsgrupp & VD för MTG Sverige) och Jakob Mejlhede Andersen (EVP & chef för utveckling och inköp av program)
  •  Översikt av segmentet MTGx: Arnd Benninghoff (MTGx, Games & Esports)
    • Översikt esport med Turtle Entertainment (ESL): Ralf Reichert (Grundare & VD för Turtle Entertainment)
    • Översikt online-spel med InnoGames: Hendrik Klindworth (Grundare & VD för InnoGames)

Mer information om MTG:s kapitalmarknadsseminarium för 2017 finns här, inklusive presentationerna som görs tillgängliga klockan 13.00.

****

INFORMATION TILL REDAKTIONENMTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) är en ledande internationell digital underhållningskoncern och vi formar framtidens underhållning genom att förena konsumenter med innehållet de älskar på så många sätt som möjligt. Våra varumärken omfattar TV, radio och nästa generations underhållning inom esport, digitala videonätverk och online-spel. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’). Kontakta oss:press@mtg.com (eller Tobias Gyhlénius, Head of Public Relations; +46 73 699 27 09)investors@mtg.com (eller Stefan Lycke, Head of Investor Relations; +46 73 699 27 14)Ladda ner högupplösta bilder: FlickrFölj oss:mtg.com / Facebook / Twitter / LinkedIn / Instagram / YouTube

Pressrelease som PDF
Press Bilder