MTG:s ESL och DreamHack lanserar ESL Pro Tour 2020; världens största turnering i Counter-Strike: Global Offensive med över 5 miljoner US-dollar i samlad prispott

September 3, 2019
  • MTG:s portföljbolag ESL och DreamHack offentliggör I dag gemensamt skapandet av ESL Pro Tour; världens största Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO)- liga någonsin, samutvecklad och genomförd av de två bolagen
  • Den nya esportligan kommer sammanlänka över tjugo CS:GO-turneringar och ligor på fem kontinenter och totalt finns över 5 miljoner US-dollar I prispotten för 2020
  • MTG äger över 82 procent av världens största esportbolag ESL och 100 % av svenska DreamHack. Lanseringen av ESL Pro Tour är det första av flera initiativ för att skapa globala esportligor och turneringar för fler spel

Tisdag, 3 september 4.00pm CEST 2019 — Modern Times Group MTG AB (MTG) offentliggör i dag lanseringen av den globala esport-ligan för CS:GO ESL Pro Tour. Utvecklingen av den nya globala esportprodukten är ett viktigt steg i arbetet för att professionalisera den globala esportindustrin i linje med MTG:s strategi och därigenom öka intjäningen på esporten bland annat genom ökade värden för medierättigheter.

ESL Pro Tour kombinerar turneringar i regi av ESL och DreamHack till en kombinerad esportliga som sammanlänkar över tjugo CS:GO-turneringar och ligor. ESL Pro Tour:s samlade prispott kommer vara över 5 miljoner US-dollar för 2020 från tävlingar på fem olika kontinenter, vilket gör ESL Pro Tour till den största och mest lukrativa turneringen i Counter-Strike:s över tjugo år långa historia. ESL Pro Tour offentliggörs i dag, men presenteras i detalj i samband med ESL One som arrangeras I New York, USA, den 28 september.

Bildtext: Tävlingsstruktur för nya ESL Pro Tour i samregi mellan ESL och DreamHack.

“Trots att esport fortsatt att attrahera miljontals fans och en allt större publik globalt så har intjäningen på medierättigheterna i industrin inte utvecklats i samma takt, delvis på grund av en brist på högkvalitativa medieprodukter. Med utvecklingen och lanseringen av ESL Pro Tour tar vi ett viktigt steg för att förändra det: det är en fantastisk medieprodukt som är global, återkommande och annonserad i god tid före genomförande,” säger MTG:s Koncernchef och VD Jørgen Madsen Lindemann.

För medieköpare med intresse att investera i esport för att nå en global publik så har ESL Pro Tour alla kvaliteter som efterfrågas i en attraktiv mediaprodukt.

”Nya ESL Pro tour är den första av sitt slag. Vårt ägande av de två globala spelarna inom esport - ESL och DreamHack – har möjliggjort utvecklingen och lanseringen av den. Vi kommer fortsätta att utnyttja vår unika position för att fortsätta professionalisera esportindustrin och vår avsikt är att offentliggöra fler globala aktiveringar liknande ESL Pro Tour framöver,” säger MTG:s Koncernchef- och VD Jørgen Madsen Lindemann.

Sedan det grundades år 2000 har ESL vuxit till att bli världens största esportbolag och format industrin kring de mest populära datorspelen men otaliga online.- och offlinetävlingar och turneringar. ESL producerar högprofilerade, varumärkesprofilerade internationella ligor och turneringar så som ESL One, Intel® Extreme Masters, ESL Pro League och andra event på arenanivå i högsta klass men också nationella mästerskap.

DreamHack är likt ESL ägt av MTG och det ledande svenska bolaget inom esport som arrangerar festivaler inom gaming och esport som riktar sig till såväl amatörer som esportare med proffsambitioner globalt. Tillsammans skapar ESL och DreamHack förutsättningarna för vilken esportare som helst att gå från 0 till att bli en global esportprofil.

ESL Pro Tour kommer i detalj presenteras för såväl medier som samarbetspartners och esportlagen på en pressträff som hålls i samband med ESL One New York som pågår 28-29 september 2019. Läs mer på http://eslprotour.com/

***

För mer information: Lars Torstensson, EVP Communications & Investor Relations Direkt: +46 (0)702-734 879, lars.torstensson (at) mtg.com

Oliver Carrà, PR Director: Direkt: +46 708 666 433, oliver.carra (at) mtg.com

Följ oss: Mtg.com / Twitter / LinkedIn

Om MTG MTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) (www.mtg.com) är ett strategiskt operationellt investeringsbolag inom esport- och spelunderhållning. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).

Om ESL ESL (www.eslgaming.com) är världens största esportbolag. Sedan det grundades år 2000 har ESL format industrin kring de mest populära datorspelen men otaliga online.- och offlinetävlingar och turneringar. ESL producerar högprofilerade, varumärkesprofilerade internationella ligor och turneringar så som ESL One, Intel® Extreme Masters, ESL Pro League och andra event på arenanivå i högsta klass men också ESL National Championships, gräsrotsturneringar för amatörer och matchmaking-system som samlat definierar vägen som esportare kan gå från att vara ingen till att vara någon. Med kontor över hela världen så driver ESL esporten framåt på global skala. ESL är ett portföljbolag inom MTG, det ledande internationella bolaget inom digital underhållning. Läs mer på about.eslgaming.com.

Om DreamHack Allt DreamHack gör handlar om att skapa underhållning för en digital generation. Sedan DreamHack Grundades 1994 som ett LAN-party med “Bring Your Own Device”-koncept (BYOD) har det växt till att bli ett globalt fenomen med digitala festivaler riktade till unga i Europa och Nordamerika. På DreamHacks festivaler samsas flertalet esporttävlingar med musik, utställningar, kreativa tävlingar, LAN-party, Cosplay och mycket mer. DreamHack var en tidig pionjär inom esport och fortsätter att vara en av de största producenterna globalt av esport-content. Miljontals ser varje år DreamHacks sändningar från arrangemang varje år. DreamHack är del av Modern Times Group MTG AB. För mer information besök dreamhack.com

Om ESL Pro TourESL Pro Tour är en turneringskalender som kopplar samman över tjugo av ESL och DreamHacks Counter-Strike: Global Offensive-turneringar och ligor som tidigare varit fristående till en liga som leder upp till två Master-tävlingar varje år, IEM Katowiice i Polen och ESL One i Köln, Tyskland. Samarbetet syftar till att etablera en tydligare trappa att gå för ambitiösa esportare från att vara okända till att bli erkända namn på den globala esportscenen, samt att skapa en mer transparent struktur för esportfans. För mer information besök eslprotour.com.

Press Bilder