MTG: VIASATS BETAL-TV-PAKET GÖRS TILLGÄNGLIGA I TELENORS IPTV-ERBJUDANDEN

March 3, 2010
08.00 CET
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (‛MTG’ eller ‛Koncernen’), tillkännagav idag att Viasat Broadcasting har tecknat ett långsiktigt avtal med Telenor Norge AS (Telenor). Avtalet gör det möjligt för Viasat att distribuera sina betal-TV-abonnemang inom premiumsegmentet till Telenors bredbandskunder. Telenor hade i slutet av 2009 623.000 bredbandskunder i Norge och 574.000 bredbandskunder i Sverige. Viasats kanalpaket fortsätter att vara tillgängliga för Telenors dotterbolag Bredbandsbolagets abonnenter i Sverige, och kommer även att inkluderas i Telenors IPTV-erbjudande till norska bredbandskunder med fiberuppkoppling från lanseringen, som förväntas ske under våren 2010.

Viasats svenska fri-TV-kanaler (TV3, TV6, TV8 och ZTV) och norska fri-TV-kanaler (TV3, Viasat4) inkluderas i Telenors egna baspaket via IPTV. Viasats egna betal-TV-paket Guld- (Film, Sport, Barn och Dokumentär-paketen) samt Silver (Barn och Dokumentär-paketen), liksom den egna tjänsten Viasat OnDemand kommer att marknadsföras och distribueras till Telenors bredbandskunder i Sverige och Norge. Viasat OnDemand-erbjudandet omfattar catch-up-tjänster för Viasats fri- och betal-TV-kanaler, video-on-demand-abonnemang samt tjänster för betalning per tittandetillfälle (pay-per-view) och per dag (pay-per-day). Viasats bas av premiumabonnenter inom IPTV ökade med 77% till 138.000 abonnenter under 2009. Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef för MTG, kommenterade: “Vi tecknade vårt första IPTV-avtal med Bredbandsbolaget i Sverige i 2004, och detta nya avtal med Telenor innebär att vi nu har IPTV-avtal med alla ledande skandinaviska bredbandsoperatörer.” ”Dessa avtal är en del av vår strategi där tittare skall kunna se TV-innehåll när som helst och var som helst, där vi strävar vi efter att göra våra fri-TV-kanaler så brett tillgängliga som möjligt och attrahera abonnenter till vårt paketerade betal-TV-innehåll på ett flertal distributionsplattformar. Telenor är den största bredbandsoperatören i Skandinavien och detta avtal framhäver den tydliga och växande efterfrågan på vår portfölj av fri-TV-kanaler med höga tittartidsandelar och breda uppsättning av populära premium-kanaler inom betal-TV. IPTV-distribution utgör ett komplement till vår egen satellit-TV-plattform och ger oss möjligheten att närma oss hushåll vi tidigare inte har kunnat nå.” ***

wkr0011.pdf