MTG: VIASAT LANSERAR TV1000 RUSSIAN KINO I USA TILLSAMMANS MED DISH NETWORK®

November 10, 2008
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att TV100 Russian Kino – en av Viasats premiumkanaler med filminriktning, lanseras för USAs ryskspråkiga befolkning. Filmkanalen görs först tillgänglig via DISH Network® som har 13,79 miljoner abonnenter och är USAs tredje största betal-TV-leverantör (NASDAQ: DISH).

USAs ryskspråkiga befolkning uppgår till mellan fem och sju miljoner människor. TV1000 Russian Kino inkluderas i DISH Networks kanalpaket ”Russian Mega Pack”, vilket erbjuder fem ryskspråkiga kanaler. TV1000 Russian Kino görs även tillgänglig som ett à la carte-val. TV1000 Russian Kino sänder dygnet runt under samtliga veckodagar och erbjuder tittare ryska originalfilmer som sträcker sig från klassiska titlar som den sovjetiska kultfilmen ”The Adventures of Elektronik”, till nya succéfilmer som Valery Todorovskys senaste film ”Tiski”, den romantiska thrillern ”Kacheli” med Mariya Mironova och Andei Merzlikin, samt den framgångsrika actionäventyrsfilmen ”Shadow Boxing”. TV1000 Russian Kino lanserades i Baltikum, Ryssland och OSS i oktober 2005 och är idag tillgänglig i Ryssland, Vitryssland, Moldavien, Ukraina, Georgien, Kazakstan, Estland, Lettland och Litauen. TV1000 Russian Kino ingår i Viasats erbjudande av betal-TV-kanaler, som har mer än 33 miljoner abonnemang i tredjeparts kabel- och satellitnätverk i 20 Central- och Östeuropeiska länder. TV1000 lanserades ursprungligen i Sverige, Norge och Danmark 1989. Varumärket har därefter exporterats med framgång och en lokal version lanserades 2003 i Östeuropa. Länderna i Balkanregionen har haft en egen TV1000-kanal sedan 2005 och TV1000 har sänts i Polen sedan 2007. Viasat har även sex tematiska TV1000-kanaler i Norden och en HD-version av TV1000 lanserades i Norden i januari 2008. Under 2008 lanserades även de nya kanalerna TV1000 Premium i Baltikum samt TV1000 Action East i Baltikum, Ryssland och OSS. Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef i MTG, kommenterade: “Lanseringen av vår ryska premiumkanal inom betal-TV i USA är ett naturligt steg i utvecklingen av vårt erbjudande av betal-TV-kanaler. Genom tillägget av kanalen i en av USAs största betal-TV-operatörers erbjudande visar vi vilken kvalitet och potential som vår kanalportfölj har. Denna unika mix av högkvalitativt ryskproducerat premiuminnehåll har varit framgångsrik i Central- och Östeuropa och vi är övertygade om att den även tilltalar de ryskspråkiga TV-tittarna i USA.” Erik Sahl, Senior Vice President of Programming för DISH Network kommenterade: ”DISH Network är mycket nöjda över att kunna addera Russian Kino till vårt fantastiska utbud av ryska program. Premiumkanalen med filminriktning balanserar det omfattande utbudet från DISH Networks ryska erbjudande, som är det bredaste ryska kanalutbudet i USA.” *** För ytterligare information, besök www.mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef Tel: +46 (0) 8 562 000 50 Frågor från investerare och analytiker: Matthew Hooper: +44 (0) 7768 440 414 Oscar Hyléen: +46 (0) 707 620 024 E-post: investor.relations@mtg.se Pressfrågor: Bert Willborg: +44 (0) 791 2280 850 E-post: bert.willborg@mtg.se

wkr0003.pdf