MTG: VIASAT FÖRLÄNGER RÄTTIGHETER TILL UEFA CHAMPIONS LEAGUE I BALTIKUM OCH FÖRVÄRVAR EXKLUSIVA RÄTTIGHETER TILL PREMIER LEAGUE I GHANA

August 13, 2009
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att den har förlängt dess exklusiva direktsändningsrättigheter till UEFA Champions League i Estland, Lettland och Litauen till och med slutet av 2011/2012 års säsong. MTG tillkännagav även att Viasat har förvärvat de exklusiva rättigheterna till fri-TV-sändningarna av engelska Premier League för Viasat1 i Ghana.

UEFA Champions League-matcherna sänds på Viasats TV6-kanaler i Estland, Lettland och Litauen, samt på betal-TV-kanalen Viasat Sport Baltic i regionen. Viasat har innehaft sändningsrättigheterna till UEFA Champions League i Baltikum sedan 2002, och innehar även de exklusiva rättigheterna till turneringen i Sverige, Norge och Danmark. Viasat har även förlängt de icke exklusiva rättigheterna till UEFA Champions League i Bulgarien och Finland till och med slutet av 2011/2012 års säsong. Viasat1 i Ghana lanserades i december 2008 och är MTGs första afrikanska fri-TV-kanal. Engelska Premier League är kanalens första sporträttigheter, och sändningarna inleds med matchen mellan Everton och Arsenal den 15 augusti 2009. Rättigheterna har förvärvats för ett år, och Viasat kommer att sända minst 33 matcher från 2009/2010 års säsong. Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef för MTG, kommenterade: ”Förlängningen av rättigheterna till UEFA Champions League i Baltikum fortsätter att tydligt demonstrera vår strävan att leverera våra tittare det bästa premiuminnehållet inom sport. Förvärvet av rättigheterna till Premier League i Ghana är nästa steg i utvecklingen av vår första afrikanska kanal och vi är stolta att fortsätta vårt arbete med att implementera MTGs framgångsrika affärsmodell i landet, samt att kunna erbjuda tittare det allra bästa premiumsport-innehållet.” ***

wkr0011.pdf