MTG utökar sitt ägande i spelutvecklaren InnoGames

May 2, 2017
  • MTG investerar EUR 82,6 miljoner för att öka innehavet i InnoGames från 21% till 51%
  • InnoGames genererade en tillväxt på 25% till EUR 130 miljoner under 2016 med en EBITDA-marginal på ungefär 20% och en EBIT-marginal på ungefär 16%

MTG har ökat sitt ägande i InnoGames, en spelutvecklare för browser och mobil, till 51%. MTG meddelade sin första investering på 21% i Hamburg-baserade InnoGames i oktober 2016. InnoGames står bakom sex olika framgångsrika onlinespel inklusive ‘Forge of Empires’, ‘Tribal Wars’ och ‘Elvenar’. MTG har investerat EUR 82,6 miljoner i de tillkommande aktierna, baserat på samma värdering (Enterprise Value) om EUR 260 miljoner för 100% av bolaget som den ursprungliga investeringen. InnoGames konsolideras fullt ut i MTG:s rapportering med effekt från 1 maj.

InnoGames har genererat en genomsnittlig årlig omsättningstillväxt på över 20% under de senaste tre åren, och en tillväxt på 25% under 2016 till EUR 130 miljoner. Accelereringen drivs av det mobila spelsegmentet där mer än hälften av alla nya användare registrerar sig för mobila plattformar och där ett flertal nya mobilspel är under utveckling. InnoGames rapporterade en EBITDA-marginal på ungefär 20% och en EBIT-marginal på ungefär 16% under 2016.

MTG kommer att rapportera årliga avskrivningar på ungefär EUR 8 miljoner relaterade till InnoGames förvärvsvärde, vilket kommer att inkluderas i rörelseresultatet för MTGx-segmentet. Konsolideringen resulterar i en preliminär icke-kassapåverkande kostnad om EUR 2,6 miljoner och kommer att rapporteras som jämförelsestörande poster i MTGs resultat för andra kvartalet. Kostnaden hänförs huvudsakligen till kapitaliserade transaktionskostnader.

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchef, MTG: “Intäkterna för den globala spelindustrin förväntas nå 113 miljarder dollar under 2018 och mobila och PC-baserade spel står för 45% av detta och är det snabbast växande segmentet. InnoGames är ett fantastiskt bolag med fantastiska produkter som redan levererar långt över förväntningarna vid vår ursprungliga investering. Vi har lärt känna det duktiga InnoGames-teamet väldigt väl under de sista sex månaderna och är imponerade över deras strategi, kultur, prestationer och styrning av bolaget.”

Hendrik Klindworth, VD, InnoGames: “Idag börjar nästa kapitel i InnoGames historia. Vi grundade bolaget för att skapa fantastiska spel som man vill spela i decennier och har redan lanserat sex titlar som dagligen underhåller miljontals spelare. Med MTG ombord kommer vi behålla vår entreprenörsanda och unika företagskultur, samtidigt som vi kommer ta våra nya spel till en ännu större global publik.”

Arnd Benninghoff, MTG Executive Vice President och VD för MTGx: “Gaming kommer att bli ett allt viktigare område för oss och tillhör den snabbast växande formen av digital underhållning och kompletterar vår affär inom esport och multiplattformnätverk. InnoGames är det fösta steget i utvecklingen av denna tredje vertikal för MTGx och passar utmärkt in i vår strategi att bli ett globalt, digitalt underhållningsbolag. Vi ser fram emot att tillsammans bygga ett ännu mer framgångsrikt bolag.”

Mer information:

Presentationen som följde i samband med det ursprungliga tillkännagivandet kan hittas här.

Frågor?

press@mtg.com (eller Jessica Sjöberg, VP Corporate Communications; +46 76 494 09 13)investors@mtg.com (eller Stefan Lycke; Head of Investor Relations; +46 73 699 27 14) mtg.com Facebook Twitter LinkedIn Instagram

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) är en ledande internationell digital underhållningskoncern och vi formar framtidens underhållning genom att förena konsumenter med innehållet de älskar på så många sätt som möjligt. Våra varumärken omfattar TV, radio och nästa generations underhållning inom esport, digitala videonätverk och online-spel. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).

Press Bilder