MTG UTNÄMNER IRINA GOFMAN TILL VD MTG RYSSLAND OCH OSS

July 10, 2008
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att att Irina Gofman utnämnts till VD för MTG Ryssland och OSS. Hon ingår även i koncernens verkställande ledning.

Mellan 2004 och 2007 var Irina VD för Rambler Media Group, en av Rysslands ledande internetbaserade media- och tjänstekoncerner. Under sin tid på Rambler ledde Irina företagets framgångsrika notering på Londonbörsens AIM-marknad (Alternative Investment Market). Irina var anställd av MTG mellan 2002 och 2004 och tjänstgjorde då som operativ chef för det ryska TV-nätverket DTV. Hon var även en nyckelperson i lanseringen av Viasat Broadcastings verksamhet för försäljning av betal-TV-kanaler i Ryssland, vilken idag omfattar Viasatkanalerna TV1000 East, Viasat History, Viasat Explorer, TV1000 Russian Kino och Viasat Sport East. Irina har senast tjänstgjort som Managing Partner (Media) för ESN Group, som bedriver verksamhet inom direktinvesteringar och management. Som VD för MTG Ryssland och OSS är Irina ansvarig för koncernens fri-TV och betal-TV-verksamheter i regionen. MTGs fri-TV-verksamhet i Ryssland utgörs av MTGs ägarandel om 39,5% i CTC Media, Rysslands ledande oberoende TV-bolag. Irina kommer att ersätta Mia Brunell Livfors som styrelseledamot i CTC Media, Inc., som äger och driver TV-nätverken CTC, Domashny och DTV. CTC Media, Inc. är noterat på NASDAQ-börsen. Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef i MTG, kommenterade: “Vi välkomnar Irina tillbaka till MTG och ser med glädje att hon åter blir en del av koncernen. Hennes framgångsrika bakgrund och breda branschfarenhet är värdefulla tillgångar och vi ser fram emot att arbeta tillsammans för att utveckla våra verksamheter i Ryssland och OSS.” *** För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post investor.relations@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Matthew Hooper, Investerar- och analytikerfrågor tel +44 (0) 20 7321 5010 Bert Willborg, Pressfrågor tel +44 (0) 791 2280 850

wkr0003.pdf