MTG tecknar innehållsavtal med Maker Studios

September 4, 2014
Den internationella underhållningskoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.), tillkännagav idag att man har tecknat ett innehållsdistributionsavtal med Maker Studios, ett nästa generations mediehus, som är helägt av The Walt Disney Company. MTG kommer att distribuera Makers innehåll på sina reklamfinansierade onlineplattformar i Skandinavien, Baltikum, Tjeckien, Ungern och Bulgarien.

Maker Studios är en av världens största producenter av onlineinnehåll för millenniumgenerationen (13-34 år). Deras nätverk av 55 000 partners har fått mer än 550 miljoner prenumeranter och genererar mer än 8,5 miljarder visningar per månad. Maker är hemvist åt globala Youtube-stjärnor som PewDiePie, vars kanal har över 30 miljoner prenumeranter och nästan 6 miljarder visningar hittills. Makers nätverk inkluderar också den populära serien Epic Rap Battles of History, och ytterligare innehållskapare som John Bain, även kallad Total Biscuit och Bad Lip Reading.

Sam Wick, Executive Vice President för affärsutveckling och drift samt General Manager, Maker Studios, kommenterade: ”Makers plattform har en global räckvidd och många internationella följare. 70 procent av vår publik är baserad utanför USA. Vi är dedikerade till att leverera vårt milleniefokuserade innehåll organiskt på våra internationella marknader. Som branschledande inom global underhållning är MTG den perfekta partnern för oss när vi expanderar vårt erbjudande till internationella tittare online.”

Jakob Mejlhede, MTGs Senior Vice President Acquisitions & Programming, kommenterade: “Detta handlar om att göra relevant innehåll tillgängligt digitalt på flera olika plattformar så att vår publik kan njuta av ännu fler och varierade underhållningsupplevelser. Maker har en del av det starkaste innehållet online, så detta är ett bra komplement till vårt nuvarande erbjudande.

Jørgen Madsen Lindemann, MTG:s VD och koncernchef, kommenterade: "Det här avtalet är det första i sitt slag för MTG och ännu ett exempel på vad vi menar med att forma framtidens underhållning. Denna överenskommelse följer vårt förvärv av en del i Splay, det största Youtube-nätverket i Norden, och vårt förvärv av Netinfo, som driver den största videodelnings- och distributionstjänsten för lokalt innehåll i Bulgarien. Vi har nu AVOD-plattformar i totalt nio länder och vår ledande SVOD-tjänst, Viaplay, finns i sex länder. Vårt löfte att utvidga vårt digitala avtryck och erbjudande är tydligt. Att säkra bra innehåll, genom långsiktiga partnerskap, är nyckeln till detta.

För ytterligare information, besök www.mtg.se eller kontakta:

Investerare och analytikerTel:                               46 (0) 73699 27 14E-post:                         investor.relations@mtg.se

MediaTel:                               46 (0) 73699 27 09E-post:                         press@mtg.se

Maker Studios, ett helägt dotterbolag till The Walt Disney Company, är ett nästa-generations medie och teknikföretag och världens största leverantör av videoinnehåll online för milleniegenerationen, som grundades 2009. Maker möjliggör skapande och inspirerar till uttryck. Maker lockar över 8,5 miljarder visningar per månad med över 550 miljoner trogna prenumeranter global och når publik på olika plattformar-inklusive den egenutvecklade videoplattformen Maker.tv. Maker är hem till prisbelönt innehåll inklusive den enormt populära serien "Epic Rap Battles of History." Maker har sitt huvudkontor i Culver City, Kalifornien och har verksamhet i New York, London och Singapore. För mer information besök www.makerstudios.com.

Modern Times Group (MTG) är en internationell underhållningskoncern vars verksamheter sträcker sig över sex kontinenter och omfattar fri-TV, betal-TV och produktionsbolag. MTGs Viasat Broadcasting driver fri-TV- och betal-TV-kanaler som görs tillgängliga på Viasats egna satellit-TV-plattformar och på tredjeparts nätverk, och distribuerar också TV-innehåll över internet. MTG är även den största aktieägaren i CTC Media, som är Rysslands ledande oberoende TV-bolag.

Modern Times Group är ett tillväxtföretag och redovisade en försäljning på 14,1 miljarder kronor under 2013. MTGs A och B-aktier handlas på Nasdaq OMX Stockholms Large Cap-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Modern Times Group MTG AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 4 september 2014 klockan 08.00 CET.

Press Bilder