MTG stärker sin ställning i Spanien

May 26, 1998

MTG STÄRKER SIN STÄLLNING I SPANIEN - Interaktiv Television sluter avtal med statliga tv-kanalen Telemadrid Interactive Television (InTV) som sedan 1995 producerat text-tv för Spaniens lönsammaste tv-kanal (Telecinco), har skrivit ett exklusivitetskontrakt för att även sköta text-tv sidan för den statliga tv-kanalen Telemadrid. Exklusivitetskontraktet löper på tre år med start 1998-07-07. För att sköta uppdraget bildas ett dotterbolag, Interactive Media Solutions (IMS), till Interactive Television (InTV). Med utgångspunkt från Interactive Televisions goda lönsamhet, är ambitionen att IMS skall gå med vinst redan efter sex månader. TV-kanalen Telemadrid har 1000 anställda med en omsättning 1997 på cirka en miljard kr. Kanalen sänder i dagsläget till hela Madrids län, samt till de autonoma regionerna Castilla-La Mancha och Castilla-Leon. Kanalen når åtta miljoner invånare med en marknadsandel av tittarna i dessa regioner på ca 23 procent. InTV etablerades i Spanien 1995 och har sedan dess blivit den självklara marknadsledaren inom text-tv. Det nya dotterbolaget till InTV, Interactive Media Solutions (IMS), räknar med att ha 400,000 dagliga användare på text-tv-sidorna. Interactive Television (Telecinco) samt Interactive Media Solutions (Telemadrid), kommer tillsammans därmed uppnå ca 1,5 miljoner dagliga text-tv-användare i Spanien. Stockholm den 26 maj 1998 För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG Affärskommunikationsansvarig tel +46 (0) 8 562 000 50 tel +44 (0) 20 7321 5010 Modern Times Group MTG AB består av sju affärsområden: Viasat Broadcasting (fri- och betal-TV kanaler i nio länder), Radio (sju nätverk i fem länder), New Media (Everyday som interaktiv TV-portal, Internet-portal, mobilportal och text-TV), Publishing (Affärsnyheter och informationstjänster), Modern Interactive (homeshopping, e-handel och logistik), SDI Media (textning och dubbning) samt Modern Studios (innehållsproduktion och rättighetsbibliotek). MTGs A- och B-aktier är noterade på Stockholmsbörsens O-lista (symbolerna MTGA och MTGB), samt på Nasdaq-börsen i New York (symbolen MTGNY). MODERN TIMES GROUP MTG AB Skeppsbron 18, Box 2094, SE-103 13 Stockholm, Sweden Tel. +46 8 562 000 50 Fax. +46 8 20 50 74 (Publ) Registration No. 556309-9158 www.mtg.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/30/20031230BIT00230/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/30/20031230BIT00230/wkr0002.pdf

wkr0001.doc