MTG slutför förvärvet av återstående aktier i TV 2 Sport i Danmark

December 20, 2012
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att man har slutfört förvärvet av de resterande 49% av aktierna i det danska joint venture-bolaget TV 2 Sport A/S (’TV 2 Sport’) från TV 2 DANMARK A/S (’TV 2 Danmark’). Slutförandet kommer efter godkännande av affären från den danska konkurrens- och konsumentmyndigheten. Betalningen för aktierna består av ett icke tillkännagivet kontantbelopp, samt överföringen av de exklusiva danska sändningsrättigheterna för handbolls-EM 2016 och 2018 från MTG till TV 2 Danmark.

TV2 Sport lanserades i april 2007 av MTG och TV 2 Danmark som ett joint-venture-bolag och har sedan dess drivits oberoende av både MTG och TV 2 Danmark. Företaget sänder kanalerna TV 2 Sport och TV 2 Sport HD, samt kanalen TV 2 Sport Premier League i både standardupplösning och HD. Kanalerna har tillsammans ett brett utbud av premiumsport, inklusive fotboll från Superligan, brittiska Barclays Premier League, UEFA Champions League, FIFAs VM-kvalmatcher i fotboll, amerikansk fotboll från NFL, danska dam- och herrmästerskapen i handboll, ishockey från NHL och danska ligan, samt tennis, cykling, golf och övrig sport. Kanalerna finns tillgängliga, tillsammans med Viasat Golf (SD och HD), på Viasats satellit-TV-plattform, samt i tredjeparts kabel-, IPTV- och marknät. TV 2 Sport-kanalerna har en hushållspenetration i Danmark på cirka 50%.

MTG kommer nu att överta ledning och drift av TV2 Sport, samt konsolidera verksamhetens resultat fullt ut från och med den 1 januari 2013. Resultatet för TV 2 Sport, har tidigare rapporterats proportionerligt, netto efter eliminering av intern försäljning och kostnader, under raden ”Centrala verksamheter, elimineringar och övriga verksamheter” i koncernens rapporteringsmatris för affärsområdet Viasat Broadcasting. Från den 1 januari 2013 kommer TV 2 Sport konsolideras helt, netto efter eliminering av intern försäljning och kostnader, och inkluderas i raden för ”Betal-TV Norden” inom affärsområdet Viasat Broadcasting i koncernens rapportering. Tidigare perioder rapporteras proportionerligt på samma sätt som tidigare, men under ”Betal-TV Norden”.

TV 2 Sport rapporterade totala intäkter på 347,7 miljoner danska kronor för helåret 2011, och 256,3 miljoner danska kronor för de första månaderna under 2012, med ett totalt rörelseresultat (EBIT) på 16,8 och 22,6 miljoner danska kronor för respektive period. Den nya rapporteringsstrukturen kommer, från Q1 2013, inkludera motvärdet i svenska kronor för TV 2 Sports nettoförsäljning om 102,3 miljoner danska kronor och TV 2 Sports rörelseresultat (EBIT) om 11,3 miljoner danska kronor för de första nio månaderna 2012 i Betal-TV Norden i koncernens segmentsmatris. Rapporteringen för tidigare perioder kommer att innehålla 50% av TV 2 Sports resultat, netto efter eliminering av intern försäljning och kostnader, Motsvarande belopp för helåret 2011 skulle varit motvärdet i svenska kronor för TV 2 Sports nettoförsäljning om 137,9 miljoner danska kronor och TV 2 Sports rörelseresultat (EBIT) om 8,4 miljoner danska kronor.

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchef för MTG, kommenterade: "Förvärvet återspeglar framgångarna med TV2 Sport och stärker vår marknadsledande position inom sportbevakning med både SD- och HD-kanaler ännu mer. Det är tydligt att våra sportkanaler och vårt innehåll inom betal-TV, kombinerat med sportbevakningen på våra fri-TV-kanaler inklusive TV3+, är de mest heltäckande på marknaden, och finns tillgängliga för abonnenter via ett flertal distributionsformer.”

”Konsolideringen är inte inkluderad i våra tidigare kommunicerade förväntningar för helåret 2013 inom Betal-TV Norden och kommer att öka affärsområdets försäljning under 2013. Det förändrar dock inte de tidigare kommunicerade förväntningarna på marginalerna på rörelseresultatet (EBIT) för helåret 2013.”

För ytterligare information, besök www.mtg.se eller kontakta:

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchefTel:                               +46 (0) 8 562 000 50

Frågor från media, investerare och analytiker:Matthew Hooper, kommunikationschefTel:                               +44 (0) 7768 440 414E-post:                         investor.relations@mtg.se / press@mtg.se

Modern Times Group (MTG) är en internationell TV-koncern vars verksamheter sträcker sig över fyra kontinenter och omfattar fri-TV, betal-TV och produktionsbolag. MTGs Viasat Broadcasting driver fri-TV- och betal-TV-kanaler som görs tillgängliga på Viasats egna satellit-TV-plattformar och på tredjeparts nätverk, och distribuerar också TV-innehåll över internet. MTG är även den största aktieägaren i CTC Media, som är Rysslands ledande oberoende TV-bolag.

Modern Times Group är ett tillväxtföretag och redovisade en rekordförsäljning på 13,5 miljarder kronor under 2011. MTGs A och B-aktier handlas på Nasdaq OMX Stockholms Large Cap-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Modern Times Group MTG AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 20 december 2012 klockan 15:00 CET.