MTG slutför delinvestering i InnoGames

December 1, 2016
MTG har nu slutfört det tidigare meddelade förvärvet (https://mtg.com/sv/press-releases/mtg-investerar-i-innogames-gar-in-pa-mangmiljardmarknaden-for-online-spel/) av 21% av InnoGames (http://www.innogames.com/), en ledande global utvecklare och publicist av online-spel. MTG ska förvärva ytterligare 14% av InnoGames under 2017.

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchef, MTG: “Vår MTGx-division finns nu närvarande inom tre kompletterande digitala videovertikaler med global potential. InnoGames passar perfekt in i vår strategi att investera i relevanta, kompletterande och skalbara digitala varumärken, innehåll och communities. Vi ser fram emot att jobba tillsammans med InnoGames talangfulla team och fortsätta bygga på deras framgångar.”

Förvärvet av 35% av InnoGames är baserat på en värdering för 100% av bolaget (Enterprise Value) om EUR 260 miljoner. MTG har rätten att köpa ytterligare 16% av bolaget till samma värdering fram till slutet av september 2017, liksom optioner att öka ägandet ytterligare över tid. MTG kommer att rapportera sin andel av InnoGames resultat som resultatandelar från intressebolag (EBIT) inom segmentet MTGx, effektivt från och med dagens datum.

****

Presentationen som följde i samband med det ursprungliga tillkännagivandet kan hittas här.

Frågor?

press@mtg.com (eller Jessica Sjöberg, VP Corporate Communications, +46 76 494 09 13)investors@mtg.com (eller Stefan Lycke; Head of Investor Relations,+46 73 699 27 14) mtg.com Facebook Twitter LinkedIn Instagram

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) är en ledande internationell digital underhållningskoncern och vi formar framtidens underhållning genom att förena konsumenter med innehållet de älskar på så många sätt som möjligt. Våra varumärken omfattar TV, radio och nästa generations underhållning inom esport, digitala videonätverk och online-spel. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).