MTG slutför avyttringen av ESL Gaming och blir en renodlad gamingkoncern

April 21, 2022
STOCKHOLM — Modern Times Group MTG AB (publ) (”MTG”) tillkännagav idag att koncernen framgångsrikt har slutfört avyttringen av ESL Gaming till Savvy Gaming Group. ESL Gaming är därför inte längre en del av MTG och kommer att rapporteras under raden ”avyttrade verksamheter” i koncernens finansiella resultat för Q1 2022. Verksamheten avkonsolideras från Q2.

MTG kommer nu att fortsätta sin resa som en snabbt växande internationell koncern med en diversifierad mobilspelsportfölj som täcker en bred rad populära spelgenrer. Koncernen förväntas generera en nettolikvid som uppgår till totalt 875 miljoner amerikanska dollar (motsvarande 8 174 miljoner kronor) från avyttringen och kommer att återföra minst 40% av beloppet till aktieägare. Återförandet kommer att ske genom ett automatiskt inlösenförfarande samt ett aktieåterköpsprogram. De slutgiltiga detaljerna för dessa två program kommer att inkluderas i kallelsen till årsstämman 2022. MTG kommer att använda den återstående likviden från avyttringen till att stärka sin position på den globala mobilspelsmarknaden samt till att fortsätta att driva koncernens M&A-strategi.

Koncernchef och VD Maria Redin kommenterade:

”Nu när vi stänger denna transaktion ser vi med spänning fram emot att se vad ESL Gaming gör härnäst. Vi ser också fram emot de möjligheter som MTG kommer att ha som en renodlad gamingkoncern. Jag vill tacka alla som har varit involverade i denna transaktion och ESLs ledningsgrupp i synnerhet. Ralp Reichert och Craig Levine har varit de bästa partners vi kan tänka oss och jag önskar dem och alla på ESL lycka till och stor framgång i framtiden.”

Ralf Reichert, Co-CEO och Co-Founder av ESL kommenterade:

“När vi grundade ESL över 20 år sen var våra mål att låta fans över hela världen uppleva och njuta av esport och att hjälpa våra spelare att bli stjärnor. Esport är idag ett globalt erkänt fenomen och vi har tillsammans med MTG suttit i förarsätet när det gäller industrins utveckling, vilket har gjort ESL till en ledare inom kategorin. Nu är det dags att tillsammans med Faceit leverera en end-to-end-lösning som stödjer spelutvecklare och utgivare och hjälper dem bygga hållbara tävlingsinriktade ekosystem som vi aldrig tidigare sett för att ta esport till nästa nivå”.

För mer information:

Lars Torstensson, EVP Communications & IR Direkt: +46 (0) 70-273 48 79, lars.torstensson@mtg.com

Anton Gourman, VP Communications Direkt: +46 73 661 8488, anton.gourman@mtg.com

Följ oss: mtg.com / Twitter / LinkedIn

Om MTG

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) (www.mtg.com) är en internationell mobilspelskoncern som äger och driver spelutvecklare med globalt populära titlar som sträcker sig över en bred uppsättning genrer inom casual- och mid-core-spel. Koncernen är fokuserar på att accelerera portföljbolagens tillväxt och stödja grundare och entreprenörer. MTG är en aktiv aktör i den pågående konsolideringen av spelindustrin och en strategisk köpare av gamingbolag världen runt. Vi kommer från Sverige men har en internationell kultur och globalt fotavtryck. Våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm under symbolerna MTGA och MTGB.