MTG säljer Nova till Advance Media Group

February 22, 2019
  • MTG säljer sitt innehav om 95% i Nova Broadcasting Group i Bulgarien till Advance Media Group
  • Den kontantreglerade transaktionen värderar 100% av verksamheten till 185 miljoner euro (cirka 1 917 Mkr)
  • Affären är villkorad av sedvanliga myndighetsgodkännanden, vilka förväntas vara klara under det andra kvartalet 2019

MTG har ingått avtal om att sälja sitt innehav om 95% i Nova Broadcasting Group (“Nova”) i Bulgarien till Advance Media Group. Transaktionen värderar 100% av verksamheten till 185 miljoner euro (cirka 1 917 Mkr). Affären är villkorad av sedvanliga myndighetsgodkännanden och vinsten från försäljningen kommer att användas till investeringar organiskt och genom förvärv för att utveckla MTG:s globala digitala underhållningsvertikaler.

Nova är Bulgariens största kommersiella mediegrupp och omfattar 7 TV-kanaler, samt kompletterande online-verksamheter som varje månad i genomsnitt når 74% av alla invånare i Bulgarien. Nova genererade en försäljning om 1 154 Mkr och ett EBIT-resultat om 223 Mkr för helåret 2018 och har 650 anställda. MTG etablerade sig i Bulgarien 2007 med investeringen i Balkan Media Group Limited och köpte 2008 Nova, därefter fusionerades dessa verksamheter 2009.

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchef, MTG: ”Affären med Advance Media Group kommer att säkra den fortsatta utvecklingen av Nova som växt till Bulgariens ledande kommersiella mediebolag under ledning av VD Didier Stoessel och hans medarbetare. Jag vill tacka alla som möjliggjort den här framgångsrika utvecklingen av bolaget. Försäljningen återspeglar MTG:s strategi att hitta nya ägare som investerar i våra internationella underhållningsverksamheter, medan vi fokuserar på våra globala digitala vertikaler. Efter den förestående uppdelningen av MTG och noteringen av NENT Group, kommer MTG att vara ett strategiskt operativt investeringsföretag inom esport och online-spel.”

Försäljningen av Nova kommer att medföra en nettovinst om cirka 1 300 Mkr.

Citigroup Global Markets agerar som finansiell rådgivare till MTG i försäljningen.

Om Advance Media Group

Advance Media Group EAD är ett dotterbolag till Advance Properties OOD, vilka äger 117 bolag i 23 länder. Bolagen i Advance Properties portfölj verkar i mer än 10 branscher inklusive farmaceutisk verksamhet, sjöfart, hamnar, fastigheter och elproduktion. Koncernen ägs gemensamt av de bulgariska affärsmännen Kiril Domuschiev och Georgi Domuschiev.

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ)) är en ledande internationell digital underhållningskoncern och vi formar framtidens underhållning genom att förena konsumenter med innehållet de älskar på så många sätt som möjligt. Våra varumärken omfattar tv, radio och nästa generations underhållning inom esport, digitalt videoinnehåll och online-spel. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).

Kontakta oss: press@mtg.com (eller Tobias Gyhlénius, Head of Public Relations; +46 73 699 27 09) investors@mtg.com (eller David Boyd, Interim Head of Investor Relations; +44 7764 905 135)

Ladda ner högupplösta bilder: Flickr Följ oss: mtg.com / Facebook / Twitter / LinkedIn / Instagram / YouTube

För att läsa MTG:s integritetspolicy, klicka här

Pressrelease som PDF