MTG säljer Nova Group

February 19, 2018
  •  MTG säljer sitt innehav om 95% i Nova Broadcasting Group i Bulgarien till PPF Group
  •  Den kontantreglerade transaktionen värderar 100% av verksamheten till 185 miljoner euro (cirka 1 830 Mkr)
  •  Försäljningen återspeglar MTG:s pågående omvandling från ett traditionellt nationellt TV-bolag till en global digital underhållningskoncern

MTG har ingått avtal om att sälja sitt innehav om 95% i Nova Broadcasting Group Jsc. (“Nova”) i Bulgarien till PPF Group, ett investeringsbolag som kontrolleras av finansmannen Petr Kellner. Transaktionen värderar 100% av verksamheten till 185 miljoner euro (cirka 1 830 Mkr). MTG kommer att använda vinsten från försäljningen till att investera i segmenten Nordic Entertainment och Studios, samt den globala digitala underhållningsverksamheten.

Nova är Bulgariens största kommersiella mediegrupp och omfattar 7 TV-kanaler och 19 online-verksamheter, vilka tillsammans genererade en försäljning om 991 Mkr och ett EBIT-resultat om 195 Mkr för helåret 2017. Nova har 650 anställda. Affären är villkorad av sedvanliga myndighetsgodkännanden, vilka förväntas vara klara under det första halvåret 2018. MTG etablerade sig i Bulgarien 2007 med investeringen i Balkan Media Group Limited, vilka sände Diema TV-kanalerna, och köpte senare Nova under 2008.

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchef, MTG: ”Vi har etablerat Nova som Bulgariens främsta kommersiella mediegrupp med en samlad tittarandel (Commercial Share of Viewing) om 33%, samt ägare till några av landets främsta digitala varumärken. Med Didier Stoessel och hans ledningsgrupp har Nova snabbt utvecklats till en ledande digital underhållningsgrupp, och jag vill tacka alla som möjliggjort det.

“MTGs investeringar är fokuserade till segmenten Nordic Entertainment och Studios, samt våra digitala underhållningsvertikaler, varför vi har hittat en ny ägare till våra anställda i Bulgarien som kommer att investera i Novas framtid. Vi önskar Didier och hela teamet på Nova lycka till. Med detta avslutar vi avyttringarna av våra verksamheter inom segmentet International Entertainment och MTG är nu ett mer fokuserat bolag, enligt vår uttalade strategi.”

Försäljningen av Nova kommer att medföra en nettovinst, vilken kommer att rapporteras under jämförelsestörande poster efter genomförd försäljning.

Citigroup Global Markets agerar som finansiell rådgivare till MTG.

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ)) är en ledande internationell digital underhållningskoncern och vi formar framtidens underhållning genom att förena konsumenter med innehållet de älskar på så många sätt som möjligt. Våra varumärken omfattar tv, radio och nästa generations underhållning inom esport, digitalt videoinnehåll och online-spel. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).

Om PPF Group PPF Group invests into multiple market segments such as banking and financial services, telecommunications, real estate and biotechnology. PPF’s reach spans from Europe to Russia, the USA and across Asia. PPF Group owns assets of almost EUR 35 billion (as at 30 June 2017).

Kontakta oss:press@mtg.com (eller Tobias Gyhlénius, Head of Public Relations; +46 73 699 27 09)investors@mtg.com (eller Stefan Lycke, Head of Investor Relations; +46 73 699 27 14)

Ladda ner högupplösta bilder: FlickrFölj oss:mtg.com / Facebook / Twitter / LinkedIn / Instagram / YouTube

Pressrelease som PDF
Press Bilder