MTG RADIO SLÅR NYA LYSSNARREKORD

April 15, 2005
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB, tillkännagav idag att MTG Radio Sverige slagit nytt rekord med 1.786.900 dagliga lyssnare, vilket motsvarar en kommersiell lyssnartidsandel på 61%. MTG Radio Sverige ökade antalet lyssnare med 32% jämfört med samma period förra året, enligt den senaste undersökningen från det oberoende undersökningsföretaget RUAB. Undersökningen visade också att MTG Radios nätverk RIX FM attraherar 1.244.700 dagliga lyssnare.

RIX FMs rekordsiffor motsvarar en nationell daglig räckvidd på 16,2% och uppnås efter det samarbetsavtal som MTG slöt med NRJ under förra året. Avtalet meförde en ökning av RIX FMs nationella penetration från 69% till 83%. I siffrorna för RIX FM ingår 10 tidigare NRJ-stationer, som numera drivs av MTG Radio. RIX FMs populära morgonshow RIX MorronZoo stärkte ytterligare sin position som den ledande morgonshowen i Sverige och attraherar nu 779.700 dagliga lyssnare. Radionätverket Lugna Favoriter, vilket nu inkluderar sju före detta NRJ-stationer, redovisade också nya rekordsiffror med 408.600 dagliga lyssnare. Hans-Holger Albrecht, MTGs VD och koncernchef, säger i en kommentar: ”Vi har framgångsrikt integrerat de nya stationerna och dessa rekordsiffror återspeglar utökningen av vår nationella täckning i Sverige. RIX FM fortsätter att vara den mest populära radiostationen i Sverige för lyssnare under 50 år och dess tekniska penetration gör det möjligt för oss att kapitalisera på denna uppenbara konkurrensfördel.” För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Matthew Hooper, Investor & Press Enquiries tel +44 (0) 20 7321 5010 MTG AB är ett ledande internationellt mediebolag med verksamheter i över 30 länder runt om i världen. MTG är den största fri- och betal-TV-operatören i Skandinavien och Baltikum, den största ägaren i Rysslands fjärde största TV-nätverk och den största kommersiella radiooperatören i Norden. Viasat Broadcastings satellit-TV-plattform erbjuder digitala flerkanalspaket med fler än 50 egenproducerade och tredjeparts TV-kanaler till tittare i 15 länder i Europa och Viasat når över 50 miljoner tittare varje dag. Modern Times Group MTG AB:s A och B-aktier handlas på OM Stockholmsbörsens O-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

wkr0001.pdf