MTG Radio ökar räckvidd och lyssnarandel

January 11, 2002

MTG RADIO ÖKAR RÄCKVIDD OCH LYSSNARANDEL Den internationella mediakoncernen Modern Times Group MTG AB, tillkännagav idag att MTG Radio har ökat lyssnandet och befäster därmed sin position som Sveriges största kommersiella radiooperatör. Statistik från RUAB, Radioundersökningar AB, visar att MTGs nätverk RIX FM har ökat antalet lyssnare med 7 procent till 729.000 sedan den senaste undersökningen i oktober 2001. RIX FM når nu 9,7 procent av de svenska radiolyssnarna. Genom säljsamarbetet med NRJ kan MTG Radio erbjuda annonsörer en exceptionellt bra räckvidd på 21,4 procent, vilket motsvarar nästan 1,5 miljoner lyssnare. RUABs undersökning visar också att radiolyssnandet har ökat med 2,6 procent sedan den senaste undersökningen. Nu lyssnar 78,9 procent av Sveriges befolkning på radio dagligen. RIX FMs morgonshow "RIX Morronzoo" fortsätter att vara det mest populära morgonprogrammet i kommersiell radio i Sverige. Programmet som sänds mellan 6 och 9 har 400.000 lyssnare, 28 procent av de kommersiella radiolyssnarna, varje dag. Förra veckan tillkännagav MTG att koncernen tar över driften av två radiostationer, vilket innebär en fördubbling av MTGs lyssnarantal i Stockholm. Lugna Favoriter är fortsatt Stockholms största station med 137.000 lyssnare, och Wow 105,5 har 45.000 lyssnare. Övertagandet förutsätter godkännande av Radio- och TV-verket. Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef för MTG, säger i en kommentar: "Undersökningen befäster MTGs unika räckvidd i Sverige. Ökningen av antalet stationer och säljsamarbetet gör det möjligt för oss att erbjuda annonsörerna ett oslagbart annonspaket." MTG Radios övriga verksamhet innefattar de enda rikstäckande kommersiella radiokanalerna i Norge och Finland, P4 Radio Hele Norge respektive Radio Nova, samt Star FM i Estland och Lettland. För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Patrik Linzenbold, Investor Relations tel +46 (0) 8 562 000 53 Modern Times Group MTG AB består av sju affärsområden: Viasat Broadcasting (fri- och betal-TV kanaler i nio länder), Radio (sju nätverk i fem länder), New Media (Everyday som interaktiv TV-portal, Internet-portal, mobilportal och text-TV), Publishing (Affärsnyheter och informationstjänster), Modern Interactive (homeshopping, e-handel och logistik), SDI Media (textning och dubbning) samt Modern Studios (innehållsproduktion och rättighetsbibliotek). MTGs A- och B-aktier är noterade på Stockholmsbörsens O-lista (symbolerna MTGA och MTGB), samt som ADR på Nasdaq-börsen i New York (symbolen MTGNY). ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/11/20020111BIT00620/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/11/20020111BIT00620/bit0002.pdf

bit0002.doc