MTG RADIO ATTRAHERAR ÖVER 1,6 MILJONER LYSSNARE I SVERIGE

October 22, 2004

MTG RADIO ATTRAHERAR ÖVER 1,6 MILJONER LYSSNARE I SVERIGE Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB, tillkännagav idag att bolagets radiostationer i Sverige nu sammanlagt attraherar fler lyssnare än någonsin tidigare. MTG Radio Sveriges 49 stationer når 1.634.100 dagliga lyssnare (9-79 år), vilket motsvarar en nationell daglig räckvidd på 21,4%, enligt den senaste undersökningen genomförd av det oberoende undersökningsföretaget RUAB. MTG Radio driver nu de tre mest populära radiostationerna i Stockholm. MTGs nationella radiostation RIX FM ökade sin dagliga räckvidd från 11,8% till 14,8% och fortsätter med sina 1.129.400 dagliga lyssnare att vara Sveriges största radiostation. RIX FM ökade även antalet lyssnare i de tre största städerna i landet och ökade sina lyssnartidsandelar i Stockholm från 6,6% till 79%, från 8,1% till 8,7% i Göteborg och från 7,1% till 7,3% i Malmö. RIX FMs morgonshow RIX MorronZoo befäste ytterligare sin position som Sveriges mest populära morgonprogram och når nu 633.300 dagliga lyssnare, vilket är en ökning med över 100.000 lyssnare jämfört med samma period förra året. Lugna Favoriters radionätverk består nu av ytterligare 10 lokala radiostationer, av vilka sju tidigare var NRJ-stationer, och har nu en nationell räckvidd på 4,3%, motsvarande 328.500 lyssnare. Lugna Favoriter fortsätter att vara den största kommersiella radiostationen i Stockholm med 9,2% av lyssnarna samtidigt som Metro FM uppvisade den högsta tillväxten, mätt på årsbasis, och ökade sin lyssnartidsandel från 3,3% till 5,4%. MTG driver även den näst mest (RIX FM) samt den tredje mest (NRJ) populära radiostationen i Stockholm. De tidigare NRJ-stationerna i Sverige, vilka nu drivs av MTG Radio, inriktar sig på Sveriges tre största städer och NRJ är en klar ledare, beräknat på dessa tre städer tillsammans (Stockholm, Göteborg, Malmö), med 256.600 dagliga lyssnare och en nationell räckvidd på 3,4% MTG Radio Sverige har sedan den 1 september 2004 övertagit den dagliga driften av NRJs 20 radiostationer i Sverige, av vilka tio har bytt namn till RIX FM och blivit inkluderade i det nationella radionätverket. Hans-Holger Albrecht, MTGs VD och koncernchef, säger i en kommentar: "Dessa siffror avspeglar både den starka underliggande utvecklingen av vår radioverksamhet i Sverige och dess popularitet samt även den första inverkan som samarbetet med NRJ har åstadkommit. RIX FMs tekniska penetration har ökat från 69% till 88% och ger annonsörerna en unik möjlighet för nationell annonsering." För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Matthew Hooper, Investor & Press Enquiries tel +44 (0) 20 7321 5010 MTG AB är ett ledande internationellt mediebolag med verksamheter i över 30 länder runt om i världen. MTG är den största fri- och betal-TV-operatören i Skandinavien och Baltikum, den största ägaren i Rysslands fjärde största TV-nätverk och den största kommersiella radiooperatören i Norden. Viasat Broadcastings satellit-TV-plattform erbjuder digitala flerkanalspaket med fler än 50 egenproducerade och tredjeparts TV-kanaler till tittare i 15 länder i Europa och Viasat når över 50 miljoner tittare varje dag. Modern Times Group MTG AB:s A och B-aktier handlas på OM Stockholmsbörsens O-lista under symbolerna MTGA och MTGB. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/22/20041022BIT20630/wkr0001.pdf

wkr0001.pdf