MTG OMORGANISERAR BROADCASTING

January 16, 2003

MTG OMORGANISERAR BROADCASTING Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB, tillkännagav idag att broadcastingverksamheten och dess ledning omorganiseras i geografiska regioner. Detta innebär att fri- och betal- TV verksamheterna, som även innehåller New Media, slås samman med radioverksamheterna, och organiseras i fyra geografiska regioner, Sverige, Norge, Danmark och Östeuropa. Varje region styrs av en VD, vilket gör det möjligt att utnyttja synergier och kostnadsfördelar mellan de olika verksamheterna, locka ytterligare tittare och lyssnare, samt öka försäljningen och reducera kostnaderna. Anders Nilsson har utsetts till VD för Sverige, Hein Espen Hattestad blir ansvarig i Norge, Jorgen Madsen i Danmark och Yggers Mortenson får ansvaret för Östeuropa. Andrew Barron har utsetts till Chief Operating Officer för MTG. Andrew har bred erfarenhet från både fri- och betal-TV, har jobbat på MTG sedan 2002, och kommer närmast från UPC där han var VD för chello broadband. Tidigare arbetade Andrew som executive vice president för New Media och affärsutveckling på Walt Disney Europa. Petter Nylander lämnar TV3 Sverige för att starta sin egen verksamhet. H C Ejemyr tar över som VD för TV3 Sverige, medan Michael Porseryd har utsetts till Chief Operating Officer för TV3 Sverige. H C Ejemyr har tidigare varit VD för MTGs svenska TV-verksamhet och Chief Operating Officer för MTG. Michael Porseryd kommer närmast från en position där han var ansvarig för programinköp på Viasat Broadcasting, och har tidigare varit VD för MTGs TV-verkamhet i Sverige. Johan Birgersson har utnämnts till VD för betal-TV verkamheten i Sverige. Johan kommer närmast från betal-TV operatören Showtime där han var ansvarig för verksamheten i Mellanöstern. Todd Lituchy har utnämnts till senior vice president med ansvar för programinköp på Viasat Broadcasting. Todd var tidigare senior vice president med ansvar för programtablån och programinköp på UPN (United Paramount Network) i USA. Slutligen har Christine Waage utnämnts till vice president för programinköp på Viasat Broadcasting. Christine har tidigare jobbat på AOL Europe och Yahoo!Europe. - "Omorganisationen visar på vikten av att äga och utnyttja hela värdekedjan inom broadcasting i varje region. Andrew Barron har börjat och hans stora erfarenet har redan haft betydande inverkan. Vi beklagar att Petter Nylander slutar, men han har varit med gruppen i åtta år och vill prova något nytt. Vi tackar Petter för hans bidrag till våra framgångar och önskar honom lycka till med i sin nya verksamhet. H C Ejemyr har varit en av bolagets mest framgångsrika chefer och vi är glada att välkomna honom tillbaka", säger MTG:s VD och koncernchef Hans- Holger Albrecht. För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Investor Relations tel +44 (0) 20 7321 5010 Modern Times Group MTG AB är ett ledande vertikalt integrerat medieföretag med verksamheter inom Broadcasting, TV-produktion, publishing samt övrig mediaverksamhet i över 30 länder. MTG är den största fri-TV operatören i Norden och Baltikum, den tredje största betal-TV operatören Europa, och har fri-TV verksamheter i Ryssland och Ungern. MTG driver även det största kommersiella radionätverket i norra Europa, är global marknadsledare inom inom textning- och dubbningsverksamhet, samt är ett ledande företag inom produktion av reality-TV. MTGs A- och B-aktier är noterade på Stockholmsbörsens O-lista, samt som ADR på Nasdaq-börsen i New York. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/16/20030116BIT00540/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/16/20030116BIT00540/wkr0002.pdf

wkr0001.doc