MTG och Viacom tecknar avtal om innehålls- och säljsamarbete för online i Skandinavien

januari 30 2014

Den internationella underhållningskoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att man tecknat ett samarbetsavtal med Viacom International Media Networks (’Viacom’) om att inkludera exklusivt reklamfinansierat streamat videoinnehåll från TV-kanalerna MTV och Comedy Central på MTGs playtjänster för fri-TV i Sverige, Norge och Danmark. Avtalet gäller från den 4 februari. MTG kommer även att ansvara för reklamförsäljningen på Viacoms onlineplattformar, och sälja den sammanlagda online-räckvidden för MTGs och Viacoms playtjänster till annonsörer.

Innehåll från MTV och Comedy Central kommer därför att visas på TV3Play.se, TV6Play.se, TV8Play.se och TV10Play.se i Sverige. Innehåll från MTV kommer att visas på TV3Play.no, Viasat4play.no och TV6Play.no i Norge, och på TV3Play.dk i Danmark.

Innehållet omfattar framgångsrika format från både MTV och Comedy Central som Catfish, Geordie Shore, Teen Mom och The Daily Show. Tittare får även tillgång till ett brett bibliotek av framgångsrika TV-serier som The Hills, Punked och Cribs. Barnprogram som Svampbob Fyrkant och Dora Utforskaren från Viacom-kanalen Nickelodeon är redan tillgängliga genom MTGs internetbaserade betal-TV-tjänst Viaplay.

Säljsamarbetet för onlineplattformarna följer efter tidigare avtal mellan MTG och Viacom, där MTG redan säljer reklamtiden på Viacoms linjära kanaler MTV, Comedy Central och VH-1 som en del av koncernens reklampaket i Danmark, Norge och Sverige.

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchef för MTG, kommenterade: ”Avtalet är ett viktigt nytt steg i utvecklingen av vårt starka partnerskap med Viacom. Det återspeglar vårt fokus på att vara den ledande leverantören av starka och relevanta underhållningsprodukter både online och offline på alla våra marknader. Detta spännande innehålls- och försäljningsavtal erbjuder våra onlinetittare ett ännu rikare och mer varierat innehållsutbud, levererat på många olika plattformar. Avtalet erbjuder även våra reklamkunder ytterligare utökad räckvidd och effektivitet.”