MTG och Viacom tecknar avtal om innehålls- och säljsamarbete för online i Skandinavien

January 30, 2014
Den internationella underhållningskoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att man tecknat ett samarbetsavtal med Viacom International Media Networks (’Viacom’) om att inkludera exklusivt reklamfinansierat streamat videoinnehåll från TV-kanalerna MTV och Comedy Central på MTGs playtjänster för fri-TV i Sverige, Norge och Danmark. Avtalet gäller från den 4 februari. MTG kommer även att ansvara för reklamförsäljningen på Viacoms onlineplattformar, och sälja den sammanlagda online-räckvidden för MTGs och Viacoms playtjänster till annonsörer.

Innehåll från MTV och Comedy Central kommer därför att visas på TV3Play.se, TV6Play.se, TV8Play.se och TV10Play.se i Sverige. Innehåll från MTV kommer att visas på TV3Play.no, Viasat4play.no och TV6Play.no i Norge, och på TV3Play.dk i Danmark.

Innehållet omfattar framgångsrika format från både MTV och Comedy Central som Catfish, Geordie Shore, Teen Mom och The Daily Show. Tittare får även tillgång till ett brett bibliotek av framgångsrika TV-serier som The Hills, Punked och Cribs. Barnprogram som Svampbob Fyrkant och Dora Utforskaren från Viacom-kanalen Nickelodeon är redan tillgängliga genom MTGs internetbaserade betal-TV-tjänst Viaplay.

Säljsamarbetet för onlineplattformarna följer efter tidigare avtal mellan MTG och Viacom, där MTG redan säljer reklamtiden på Viacoms linjära kanaler MTV, Comedy Central och VH-1 som en del av koncernens reklampaket i Danmark, Norge och Sverige.

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchef för MTG, kommenterade: "Avtalet är ett viktigt nytt steg i utvecklingen av vårt starka partnerskap med Viacom. Det återspeglar vårt fokus på att vara den ledande leverantören av starka och relevanta underhållningsprodukter både online och offline på alla våra marknader. Detta spännande innehålls- och försäljningsavtal erbjuder våra onlinetittare ett ännu rikare och mer varierat innehållsutbud, levererat på många olika plattformar. Avtalet erbjuder även våra reklamkunder ytterligare utökad räckvidd och effektivitet.”

För ytterligare information, besök www.mtg.se eller kontakta:

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchefTel:                               +46 (0) 8 562 000 50

Investerare och analytikerTel:                               +46 (0) 73699 27 14E-post:                         investor.relations@mtg.se

MediaTel:                               +46 (0) 73699 27 09E-post:                         press@mtg.se

Modern Times Group (MTG) är en internationell underhållningskoncern vars verksamheter sträcker sig över fyra kontinenter och omfattar fri-TV, betal-TV och produktionsbolag. MTGs Viasat Broadcasting driver fri-TV- och betal-TV-kanaler som görs tillgängliga på Viasats egna satellit-TV-plattformar och på tredjeparts nätverk, och distribuerar också TV-innehåll över internet. MTG är även den största aktieägaren i CTC Media, som är Rysslands ledande oberoende TV-bolag.

Modern Times Group är ett tillväxtföretag och redovisade en försäljning på 13,3 miljarder kronor under 2012. MTGs A och B-aktier handlas på Nasdaq OMX Stockholms Large Cap-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Modern Times Group MTG AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 30 januari 2014 klockan 08.00 CET.