MTG: NY UPPSÄTTNING SPORTKANALER I SVERIGE OCH NORGE

October 6, 2008
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att man lanserar ett antal nya nationella premiumkanaler med sport i Sverige och Norge. Lanseringen av kanalerna Viasat Sport, Viasat Fotboll och Viasat Motor i Sverige, samt Viasat Sport och Viasat Motor i Norge innebär att tittare i båda länder nu kan se totalt fem sportkanaler från Viasat. Viasat Sport HD är tillgänglig i Sverie och Norge och Viasat Golf är tillgänglig över hela Skandinavien. Kanalen SportN i Norge är ett joint venture mellan Viasat och public service-bolaget NRK. Dessutom görs den norska betal-TV-kanalen TV2 Sport nu för första gången tillgänglig på Viasats satellit-TV-plattform.

Den nya kanalstrukturen ersätter de nuvarande kanalerna Viasat Sport 1, 2 och 3 och återspeglar ökande efterfrågan för lokalt premiuminnehåll inom sport. De nya kanalerna fortsätter att erbjuda en bred uppsättning stora internationella sporträttigheter inklusive UEFA Champions League-fotboll och Formel 1-racing. Båda dessa exklusiva rättigheter har idag förlängts till och med slutet av säsongen 2011/2012 på exklusiv basis. Viasat Fotboll blir Sveriges enda dedikerade fotbollskanal och har exklusiva direktsändningsrättgheter till matcherna inom UEFA Champions League, kvalmatcher inför VM 2010, inklusive Sveriges, Englands och Tysklands hemmamatcher och de Sydamerikanska nationella kvalmatcherna, den engelska FA-cupen och ligacup-matcher, Chelsea och Manchester Uniteds klubb-TV, franska ligan och tyska Bundesliga. Norska Viasat Sport kommer även ha exklusiv täckning av det bästa ur UEFA Champions League, kvalmatcherna till fotbolls-VM 2010, den engelska FA-cupen och ligacupen, samt Formel 1, NFL, boxning, cykling och ishockey från den norska Get-ligan och även ishockey-VM. Viasat Motor blir regionens enda kanal dedikerad till motorsport och görs tillgänglig både i Sverige och Norge. Kanalen har den bredast möjliga täckningen av Formel 1, inklusive direktsändningar från varje race samt kvalen. Kanalen har även förvärvat rättigheterna till grand prix-motorcykelserien MotoGP samt de svenska STCC-mästerskapen och sänder även NASCARS Sprint-cup från USA. Svenska Viasat Sports tittare får tillgång till ishockey-VM, Champions Hockey League och den ryska KHL-ligan i ishockey. Svenska tittare erbjuds även den bredaste täckningen av NFL-ligan i amerikansk fotboll, ATP Masters och Davis Cup-turneringen i tennis, samt den svenska basketligan och Euroleague-turneringen i basketboll. Viasat har även rättigheterna till basket-EM och VM under 2009, respektive 2010. Det danska erbjudandet av sportkanaler fortsätter att vara kraftfullt och inkluderar betal-TV-kanalerna TV2 Sport och TV2 Sport HD, vilka är ett joint venture, samt Viasat Golf. Fri-TV-kanalen TV3+ sänder dessutom ett brett utbud av sport, inklusive den danska elitserien i fotboll och, för första gången från och med nästa säsong, Formel 1. Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef i MTG, kommenterade: “Vi har nu det mest lockande sporterbjudandet och det mest attraktiva kanalerbjudandet i samtliga skandinaviska marknader. Abonnenter vill i ökande grad ha tillgång till dedikerade kanaler med lokalt premiuminnehåll inom sport, samt täckning av de största sportevenemangen i världen, och detta är precis det vi levererar på vår egen satellit-TV-plattform samt via kabel- och IPTV-nätverk i regionen. Flytten av sändningar av premiumsport till våra betal-TV-kanaler återspeglar både det ökande antalet nationella sportkanaler som ingår i vårt betal-TV-erbjudande, samt positioneringen av dessa kanaler för att erbjuda den bästa underhållningen inom sport till våra betalande tittare. Samtidigt fortsätter vi att göra några av de högst profilerade sportevenemangen tillgängliga på våra breda underhållningskanaler kanaler i varje land, och levererar en konstant ökande nivå av innehåll via internet och mobiltelefoner.” *** För ytterligare information, besök www.mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef Tel: +46 (0) 8 562 000 50 Frågor från investerare och analytiker – Matthew Hooper / Oscar Hyléen Tel: +44 (0) 7768 440 414 / +46 (0) 707 620 024 E-post: investor.relations@mtg.se Pressfrågor – Bert Willborg Tel: +44 (0) 791 2280 850 E-post: bert.willborg@mtg.se

wkr0003.pdf