MTG nordisk mediepartner till NFL fram till 2022

October 19, 2016
  • MTG förlänger avtalet med NFL i fem år för nordiska sändningsrättigheter
  • MTG nordisk distributör av sportkanalen NFL Network med sändningar 24/7

MTG och National Football League (NFL) har tecknat ett nytt femårigt avtal vilket gör att NFL-supportrar i Norden kan fortsätta att njuta av en av världens största sporträttigheter fram till Super Bowl LVI under 2022.

Hela NFL:s ordinarie säsong, slutspelet och Super Bowl kommer att fortsätta sändas på MTG:s TV-kanaler och videostreamingtjänst Viaplay i Sverige, Danmark, Norge och Finland under de kommande fem åren.

MTG är nu även NFL:s nordiska mediepartner för kanalen NFL Network som kommer att erbjudas till nordiska NFL-fans. NFL Network når idag fler än 70 miljoner hushåll i USA där kanalen ger fansen tillgång till hela NFL-kalendern: NFL Scouting Combine och NFL Draft; träningsläger, försäsongen och tävlingssäsongen; slutspelet och Pro Bowl; hela vägen fram till Super Bowl.

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchef, MTG: “NFL är en oerhört populär och framgångsrik sporträttighet med lojala och passionerade fans i hela Norden. Dessutom attraherar Super Bowl allt fler tittare och räknas som ett av världens största sportevenemang. Vi är glada över att kunna fortsätta erbjuda den här spännande ligan till våra kunder samtidigt som vi adderar en dedikerad kanal med ännu mer innehåll och vi ser fram emot att jobba med NFL under många år framöver.”

Michael Markovich, NFL Vice President of International Media & Business Development: “MTG är både en fantastisk mediepartner i Norden och en i global jämförelse framstående partner till oss. NFL-fansen i Norden är uppkopplade och ligger i teknisk framkant och vill därför ta del av vårt innehåll på många olika enheter. Genom att kombinera MTG:s närvaro på alla plattformar – inklusive traditionell TV, satellitsändningar och videostreamingtjänster – med NFL:s Game Pass, så för vi nordiska fans närmare NFL än någonsin tidigare.”

Peter Nørrelund, MTG Executive Vice President och VD för MTG Sport: “Vi ger våra tittare det allra bästa sportinnehållet där NFL är bland den hetaste rättigheten på marknaden, nu med ligamatcher även i London. Det nya avtalet gör att vi kan erbjuda både livematcher och innehåll från bakom kulisserna genom kanalen NFL Network, vilket kommer att driva ännu mer intresse för sporten i Norden.”

MTG visar varje år mer än 30 000 timmar direktsänd sport i världsklass på sina TV-kanaler och streamingtjänster, inklusive ishockey från NHL och KHL, fotboll från UEFA Champions League och Premier League, Formel 1, amerikansk fotboll från NFL, boxning, UFC och golf.

****

Frågor?mtg.com facebook.com/MTGAB @mtgabpress@mtg.com / +46 (0)73 699 27 09investors@mtg.com / +46 (0)73 699 27 14

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) är en ledande digital internationell underhållningskoncern och vi formar framtidens underhållning genom att föra samman konsumenter med det innehåll som de älskar, på så många sätt som möjligt. Våra populära varumärken inom underhållning omfattar innehållsproduktion, TV, Radio och esport, och når konsumenter över hela världen. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).

Pressrelease som PDF
Press Bilder