MTG: LANSERING AV NY KANAL I TJECKIEN

March 5, 2009
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att man lanserar en ny fri-TV-kanal, Prima COOL, i Tjeckien den 1 april. Den nya kanalen utgör ett komplement till MTGs kanal TV Prima, som är Tjeckiens näst mest sedda TV-kanal. Den nya kanalen lanseras efter att TV Prima har tilldelats nya digitala licenser som en del i digitaliseringen av den tjeckiska TV-marknaden. TV-sändningarna i det analoga marknätet stängs av gradvis och processen skall vara klar i slutet av 2011.

Prima COOL är en bred generell underhållningskanal med inriktning på tittare i målgruppen 20-40 år. Kanalen är viktad mot män och programtablån kommer att inkludera succéfilmer, den animerade TV-serien Futurama, producerad av skaparna av Simpsons, komedier, inklusive The Big Bang Theory och Chuck, Brainiac och Top Gear, samt ett antal andra nya TV-serier och format som inte tidigare har visats i Tjeckien. Kanalen kommer även att visa den engelska Premier League-fotbollen. Prima COOL distribueras i det digitala marknätet och via kabel-, satellit-, och IPTV-nätverk. Kanalen kommer att ha en nationell penetration på mer än 50% vid lansering. Den existerande kanalen TV Prima hade en tittartidsandel om 20,9% i målgruppen 15-54 under det fjärde kvartalet 2008, och når 97% av de tjeckiska hushållen. TV Prima är viktad mot en kvinnlig tittarmålgrupp. Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef i MTG, kommenterade: “Lanseringen av Prima COOL återspeglar vår mediehus-strategi, som vi har lanserat framgångsrikt på andra marknader. Tittare erbjuds ett differentierat TV-utbud av hög kvalitet, vilket gör det möjligt för oss att leverera ökad räckvidd till reklamköpare. Syftet med lanseringen är att ytterligare stärka vår position i Tjeckien genom att dra nytta av den pågående utvecklingen i det digitala marknätet. Prima COOL utgör ett komplement till TV Prima och stödjer vårt arbete för att öka våra tittartids- och marknadsandelar.” *** För ytterligare information, besök www.mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef Tel: +46 (0) 8 562 000 50 Frågor från investerare och analytiker: Matthew Hooper: +44 (0) 7768 440 414 Oscar Hyléen: +46 (0) 707 620 024 E-post: investor.relations@mtg.se Pressfrågor: Bert Willborg: +44 (0) 791 2280 850 E-post: bert.willborg@mtg.se

wkr0003.pdf