MTG lanserar Viasat History HD och Viasat Nature HD i Central- och Östeuropa

April 29, 2011
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att Viasat Broadcasting lanserar två internationella HD-kanaler. Viasat History HD och Viasat Nature HD börjar den 4 maj att sändas i 22 länder i Central- och Östeuropa.

Båda kanalerna utgör HD-versioner av de tematiska dokumentärkanalerna som redan finns tillgängliga i 29 länder i Central- och Östeuropa, norra Europa samt i Afrika. Det innehåll som sänds på Viasat History HD och Viasat Nature HD omfattar högupplösta versioner av de program som i dagsläget sänds på kanalerna Viasat History och Viasat Nature.

Viasat History är MTGs första internationella kanal och var det första varumärket inom betal-TV som marknadsfördes utanför koncernens nordiska hemmamarknader. Kanalen lanserades i maj 2004 i åtta länder i Central- och Östeuropa. Viasat Nature lanserades ursprungligen 1998 i Norden som TV6 Nature World, och nylanserades under sitt nuvarande namn under 2002.

Viasat Nature East lanserades i maj 2010 i 25 länder i Central- och Östeuropa och sänds 24 timmar om dygnet. Kanalens distribution utökades i februari 2011 och erbjuds nu tillsammans med Viasat History, Viasat Explorer och Viasat Crime även till betal-TV-abonnenter via satellit-TV i Nigeria och kabel-TV i Kenya.

Viasat History är en underhållande dokumentärkanal och erbjuder en blandning av antik och modern historia, personporträtt och populärkultur via ett brett utbud av programformat som sträcker sig från prisbelönta dokumentärer till spännande historiska drama. Viasat Nature bjuder tittare på en bred uppsättning prisbelönta och underhållande naturdokumentärer av hög kvalitet. Kanalen följer veterinärer, djurlivsexperter och kända personligheter på fascinerande resor och låter tittarna möta farliga rovdjur, vilda djur och husdjur från hela världen.

Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef för MTG, kommenterade: ”Lanseringen av våra två första internationella HD-kanaler är ett viktigt steg i den pågående utvecklingen av vårt betal-TV-erbjudande på tillväxtmarknaderna. Den utgör ett tydligt exempel på vår förmåga att exportera beprövade kanalkoncept till nya marknader, och är ännu ett steg på vägen att ytterligare stärka vår varumärkesportfölj, som redan nu är uppmärksammad och uppskattad för sitt högkvalitativa omfång.”

För ytterligare information, besök www.mtg.se eller kontakta:

Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchefTel:  46 (0) 8 562 000 50

Frågor från investerare och analytiker:Jacob Waern / Matthew HooperTel:  46 (0) 736 992 991 / 44 (0) 7768 440 414E-post: investor.relations@mtg.se

Pressfrågor:Bert WillborgTel:  44 (0) 791 2280 850E-post: bert.willborg@mtg.se

Modern Times Group är ett internationellt mediebolag med den största geografiska spridningen av TV-verksamhet i Europa. MTGs Viasat Broadcasting driver 28 fri-TV-kanaler i elva länder, och 38 betal-TV-kanaler i 32 länder. Betal-TV-kanalerna distribueras på Viasats egna satellit-TV-plattform i nio länder, samt via tredjeparts TV-nätverk (inklusive kabel- satellit och IPTV-nätverk), samt över öppna internet. Dessa fri- och betal-TV-kanaler och betal-TV-plattformar har totalt 125 miljoner tittare i 33 länder. MTG är även den största aktieägaren i Rysslands ledande oberoende TV-nätverk (CTC Media – Nasdaq: CTCM).

Modern Times Group är ett tillväxtföretag och redovisade en försäljning på 13,1 miljarder kronor, samt ett rörelseresultat på 2,4 miljarder kronor för helåret 2010. MTGs A och B-aktier handlas på Nasdaq OMX Stockholms Large Cap-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Modern Times Group MTG AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 29 april 2011 klockan 08.00 CET.

wkr0001.pdf