MTG LANSERAR VIASAT 3D

december 16 2010

Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att Viasat Broadcasting är den första skandinaviska betal-TV-operatören som lanserar en 3D TV-tjänst. Viasat 3D görs nu tillgängligt för satellitkunder genom Viasats digitala OnDemand-box och kommer att erbjuda direktsända fotbollsmatcher från UEFA Champions League samt streaming av filmeron-demand i 3D.

Viasat kommer att erbjuda direktsända 3D-matcher från slutfasen av den nuvarande säsongen av UEFA Champions League. Dragningen för åttondelsfinalen sker imorgon och avgör vilka lag som möter varandra under de åtta matcherna den 15-16 och 22-23 februari, samt den 8-9 och 15-16 mars. Kvartsfinalerna spelas 5-6 och 12-13 april, medan semifinalerna spelas 26-27 april och 3-4 maj. Finalen spelas på Wembley Stadium i London lördagen den 28 maj. Viasat har rättigheterna till UEFA Champions League i Sverige, Norge och Danmark.

On-demand-tjänsten Viasat 3D erbjuder även animerade filmer som ”Det regnar köttbullar”, samt sci-fi och skräckfilmer på pay-per-day-basis. Viasats nuvarande digitala OnDemand-boxar har redan kapaciteten för 3D-innehåll, och abonnenter behöver endast en TV-apparat med 3D-stöd.

Lanseringen av Viasat 3D genomförs i partnerskap med Samsung. De direktsända 3D-sändningarna via satellit görs i samarbete med SES-Astra.

Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef för MTG, kommenterade: “Vi är stolta att vara det första TV-bolaget i Skandinavien att erbjuda sina abonnenter 3D-TV-innehåll. Våra ledande rättigheter inom premiumsport i kombination med ett urval filmer gör det möjligt för oss att vara i framkanten av ny TV-teknik. 3D befinner sig fortfarande i ett tidigt utvecklingsstadium och vår förväntan är att mer 3D-innehåll görs tillgängligt i framtiden. Vi ser fram mot att erbjuda detta innehåll till våra abonnenter och att fortsätta stärka Viasats ledande premiumerbjudande.”