MTG LANSERAR VIASAT 3D

December 16, 2010
08.00 CET
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att Viasat Broadcasting är den första skandinaviska betal-TV-operatören som lanserar en 3D TV-tjänst. Viasat 3D görs nu tillgängligt för satellitkunder genom Viasats digitala OnDemand-box och kommer att erbjuda direktsända fotbollsmatcher från UEFA Champions League samt streaming av filmer on-demand i 3D.

Viasat kommer att erbjuda direktsända 3D-matcher från slutfasen av den nuvarande säsongen av UEFA Champions League. Dragningen för åttondelsfinalen sker imorgon och avgör vilka lag som möter varandra under de åtta matcherna den 15-16 och 22-23 februari, samt den 8-9 och 15-16 mars. Kvartsfinalerna spelas 5-6 och 12-13 april, medan semifinalerna spelas 26-27 april och 3-4 maj. Finalen spelas på Wembley Stadium i London lördagen den 28 maj. Viasat har rättigheterna till UEFA Champions League i Sverige, Norge och Danmark.

On-demand-tjänsten Viasat 3D erbjuder även animerade filmer som ”Det regnar köttbullar”, samt sci-fi och skräckfilmer på pay-per-day-basis. Viasats nuvarande digitala OnDemand-boxar har redan kapaciteten för 3D-innehåll, och abonnenter behöver endast en TV-apparat med 3D-stöd.

Lanseringen av Viasat 3D genomförs i partnerskap med Samsung. De direktsända 3D-sändningarna via satellit görs i samarbete med SES-Astra.

Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef för MTG, kommenterade: “Vi är stolta att vara det första TV-bolaget i Skandinavien att erbjuda sina abonnenter 3D-TV-innehåll. Våra ledande rättigheter inom premiumsport i kombination med ett urval filmer gör det möjligt för oss att vara i framkanten av ny TV-teknik. 3D befinner sig fortfarande i ett tidigt utvecklingsstadium och vår förväntan är att mer 3D-innehåll görs tillgängligt i framtiden. Vi ser fram mot att erbjuda detta innehåll till våra abonnenter och att fortsätta stärka Viasats ledande premiumerbjudande.”

För ytterligare information, besök www.mtg.se eller kontakta:

Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchefTel:  +46 (0) 8 562 000 50

Frågor från investerare och analytiker:Matthew HooperTel: +44 (0) 7768 440 414E-post: investor.relations@mtg.se

Pressfrågor:Bert WillborgTel:  +44 (0) 791 2280 850E-post: bert.willborg@mtg.se

MTG AB är ett ledande internationellt mediebolag med den största geografiska spridningen av TV-verksamhet i Europa. MTGs Viasat Broadcasting är den största fri- och betal-TV-operatören i Skandinavien och Baltikum och driver även TV-verksamet i Bulgarien, Tjeckien, Ungern, Slovenien, Ryssland, Ukraina och Ghana. Viasat’s fri-TV- och betal-TV-kanaler och betal-TV-plattformar har 125 miljoner tittare i 31 länder. MTG är även den största ägaren i Rysslands största oberoende TV-bolag (CTC Media – Nasdaq: CTCM), och den största kommersiella radiooperatören och den ledande detaljhandeln för underhållningsprodukter på internet i Norden.

Modern Times Group MTG ABs A och B-aktier handlas på Nasdaq OMX Stockholms Large Cap-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Modern Times Group MTG AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 16 december juni 2010 klockan 08.00 CET.

wkr0001.pdf