MTG lanserar sin första fri-TV-kanal i Tanzania

januari 13 2014

Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att man har lanserat sin första reklamfinansierade fri-TV-kanal i Tanzania under varumärket TV1. Kanalen är tillgänglig i Tanzanias digitala mark-TV-nätverk och når redan upp till 30 procent av landets 48 miljoner invånare.

TV1 är en bred underhållningskanal med en blandning av lokalt producerade nyheter och underhållning, internationella filmer och TV-serier. Kanalen fokuserar på en bred och något kvinnlig målgrupp i åldrarna 15-49 år.

TV1 är MTGs andra fri-TV-kanal i Afrika sedan lanseringen av Viasat1 i Ghana 2008. Viasat1 i Ghana har växt snabbt sedan sin lansering, och är nu landets näst största fri-TV-kanal, med en uppskattad kommersiell tittartidsandel på 24 procent i målgruppen under de första nio månaderna 2013. Under 2013 var den ghanaiska verksamheten för första gången någonsin lönsam under ett kvartal. MTG distribuerar även fyra av sina tematiska betal-TV-kanaler under Viasat-varumärket i Nigeria, Uganda, Kenya, Rwanda, Tanzania och Mocambique. MTGs produktionsbolag Modern African Productions (MAP) producerar även ett brett utbud av innehåll för ett antal afrikanska marknader och kommer att stödja lanseringen i Tanzania.

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchef för MTG, kommenterade: ”Vi är stolta över att lansera vår andra afrikanska fri-TV-kanal. Vi fokuserar på att fortsätta utöka vår närvaro inte bara i Tanzania, utan även i andra snabbväxande afrikanska länder och ekonomier. Vi kommer att erbjuda tittare ett brett utbud av lokala och internationella program med underhållning av hög kvalitet för hela familjen.”

Joseph Hundah, Executive Vice President för MTGs afrikanska verksamhet, kommenterade: ”TV1 är vår andra fri-TV-kanal i Afrika. Vi har dragit nytta av vår erfarenhet från att lansera en kanal i Ghana och vår närvaro i Tanzania via våra betal-TV-kanaler under de senaste åren. Vi har byggt allt från grunden, för att säkerställa att vi har de bästa möjliga förutsättningarna. Denna infrastruktur kommer att utgöra plattformen för framtida tillväxt och säkerställer att vi levererar de mest spännande, relevanta och engagerande TV-upplevelserna för vår publik.”