MTG LANSERAR SATELLITPLATTFORMEN VIASAT UKRAINA

April 16, 2008
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att satellit-TV-plattformen Viasat Ukraina lanseras måndagen den 21 april. Viasat Ukraina är landets första licensierade operatör av satellit-TV och erbjudandet vid lansering består av tre paket – Viasat Family, Viasat Popular och Viasat Prestige. Paketen erbjuder upp till 60 ukrainska, ryska och internationella kanaler och priserna sträcker sig från 48 ukrainska hryvnia (cirka 60 kronor) till 135 ukrainska hryvnia (cirka 160 kronor).

Viasat Ukraina lanseras av Vision TV, LLC genom ett partnerskap mellan MTG och Strong Media, vilket tillkännagavs i September 2007. Vision TV är det första och hittils enda företag med en ”Provider of Programme Services”-licens från Ukrainas nationella råd för TV och radio. Viasat Ukrainas utbud av kanaler inkluderar Viasats egna kanaler TV1000, TV1000 Russian Kino, Viasat History och Viasat Explorer, samt populära internationella tredjepartskanaler som Discovery Channel, National Geographic Channel, Zone Reality, Zone Club, Extreme Sports Channel, ’Ohota i Rybalka’ (jakt och fiske) och Drive. Plattformen kommer även att inkludera tematiska kanaler som barnkanalerna Nickelodeon, Cartoon Network och Kids Co, filmkanalerna TV XXI, TCM, MGM och Hallmark, musikkanalerna MTV Ukraina och VH1 och nyhetskanalerna CNN, BBC World, Euronews, Deutsche Welle och France24. Viasat Ukraina introducerar även FoxCrime, FoxLife och sci-fi-kanalen AXN Sci Fi på den ukrainska marknaden. Abonnenter få också tillgång till ledande nationella ukrainska kanaler som STB, ICTV, Novy Kanal, TRK Ukraina och 1+1. Viasat Ukraina mottas via en Viasat-varumärkt mottagare och använder komprimeringsteknologin MPEG-4 och standarden DVB-S2. Tjänsten är krypterad med NDS VideoGuard® åtkomstteknik och levereras via satelliten Sirius 4. Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef i MTG, kommenterade: ”Vi är stolta att tillkännage lanseringen av vår satellit-TV-plattform i Ukraina och ser fram mot att erbjuda betal-TV-tjänster under varumärket Viasat i det näst största landet i Östeuropa. Strong Media är den ideala partnern för att lansera våra tjänster och vi är först på marknaden med ett erbjudande med flera paket med innehåll av hög kvalitet som kombinerar de bästa väletablerade lokala och välkända internationella kanalerna.” ”Vårt fokus ligger på att utöka penetrationen av betal-TV-tjänster i en av regionens snabbast växande och mest dynamiska eknomier. Våra Viasat-kanaler är redan välkända på marknaden och erbjuder en bra grund för plattformens utveckling. Detta är ett viktigt steg i den pågående utvecklingen av vår geografiska närvaro och tydliggör satellitens attraktivitet som en snabb och effektiv leverantör av betal-TV-tjänster.” *** För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post investor.relations@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Matthew Hooper, Investerar- och analytikerfrågor tel +44 (0) 20 7321 5010 Bert Willborg, Pressfrågor tel +44 (0) 791 2280 850

wkr0003.pdf