MTG lanserar nya varumärket Viasat Film samt 4 nya HD-kanaler

January 2, 2012
08.00 CET
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) ('MTG' eller 'Koncernen'), tillkännagav idag att man markerar 20-årsdagen av lanseringen av Viasats betal-TV-tjänster genom att omprofilera TV1000 till Viasat Film i hela Norden. Dessutom kommer Viasat lansera fyra nya HD-kanaler inom Viasat Film i Sverige, Norge, Danmark och Finland den 1 mars 2012. Det innebär att Viasat kommer att sända totalt 11 nischade betal-TV-filmkanaler i regionen. En stor nordisk kampanj lanseras inom kort för att marknadsföra de nya kanalerna bland Nordiska kabel-, satellit- och IPTV-abonnenter.

Viasats utbud av filmkanaler kommer därmed att bestå av Viasat Film och Viasat Film HD, Viasat Film Action och Viasat Film Action HD, Viasat Film Norden och Viasat Film Norden HD, Viasat Film Familj och Viasat Film Familj HD, Viasat Film Drama och Viasat Film Drama HD, samt Viasat Film Classic. Samtliga kanaler kommer att finnas tillgängliga på Viasats satellit-TV-plattform och även distribueras i de IPTV- och kabel-TV-nät som Viasat har avtal med. Viasat Film kommer att ha fem exklusiva premiärer per vecka samt sända ett brett utbud av filmer som aldrig tidigare har visats på TV.

Viasats filmkanaler kommer att fortsätta att sända exklusiva filmpremiärer med världens mest kända stjärnor, medan Viasat Film Action kommer att vara fullspäckad med de största thriller- och actionfilmerna. På Viasat Film Nordic hittar man de bästa nordiska filmerna - både nya releaser och de mest älskade klassikerna, medan Viasat Film Familj erbjuder hela familjen romantiska och ”vanliga” komedier, samt de mest kända tecknade filmerna dygnet runt. Viasat Film Drama erbjuder ett spektrum av samtida och historiska dramer. Slutligen blir Viasat Film Classic kanalen för kultfilmer och klassiker.

Viasat har avtal med ett antal stora Hollywood-studios och distributörer runt om i världen, och den omfattande portfölj av innehåll som dessa avtal ger upphov till, görs tillgänglig både på Viasats linjära betal-TV-kanaler samt genom Viaplay, online-tjänsten för betal-TV.

Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef i MTG, kommenterade: "Viasat Film är 2012 års största premiär. Det blir ett gott nytt år för våra kunder som snart kommer att kunna se fler filmer än någonsin tidigare i kristallklar HD-kvalitet. TV1000 har varit ett fantastiskt varumärke som framgångsrikt lever kvar utanför Norden, men det var dags för en förändring på våra hemmamarknader.”

"Viasat Film-familjen består av ett antal nischade varumärken i standard-och HD TV. Den kopplar vårt varumärke till olika typer av innehåll och speglar den framgång vi haft med våra nischade sport- och dokumentär-kanaler. Vi uppmuntrar tittarna att skapa sin egen personliga bio och föra in biosalongs-upplevelsen i sina hem. Detta är den bästa underhållningen på dina villkor - det är lika stort som bio - men närmare!"

För ytterligare information, besök www.mtg.se eller kontakta:

Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchefTel:                               +46 (0) 8 562 000 50

Frågor från media, investerare och analytiker:Matthew Hooper, kommunikationschefTel:                               +44 (0) 7768 440 414E-post:                         investor.relations@mtg.se / press@mtg.se

Modern Times Group är ett internationellt mediebolag med den största geografiska spridningen av TV-verksamhet i Europa. MTGs Viasat Broadcasting driver 29 fri-TV-kanaler i elva länder, och 38 betal-TV-kanaler i 34 länder. Betal-TV-kanalerna distribueras på Viasats egna satellit-TV-plattform i nio länder, samt via tredjeparts TV-nätverk (inklusive kabel- satellit och IPTV-nätverk), samt över öppna internet. MTG är även den största aktieägaren i Rysslands ledande oberoende TV-nätverk (CTC Media – Nasdaq: CTCM).

Modern Times Group är ett tillväxtföretag och redovisade en försäljning på 13,1 miljarder kronor, samt ett rörelseresultat på 2,4 miljarder kronor för helåret 2010. MTGs A och B-aktier handlas på Nasdaq OMX Stockholms Large Cap-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

wkr0001.pdf