Mtg lanserar ny radiokanal i Litauen

March 4, 2003

MTG LANSERAR NY RADIOKANAL I LITAUEN Den internationella mediakoncernen Modern Times Group, MTG AB, tillkännagav idag att man kommer att lansera det framgångsrika formatet Power Hit Radio i Litauen. MTG erhöll licensen i Litauen förra året i konkurrens med starka lokala och internationella aktörer. Genom den nya frekvensen vill man uppnå samma framgångar som Power Hit Radio redan har nått i Sverige och Estland. Power Hit Radio har i dessa lander lyckats attrahera en ny målgrupp av unga lyssnare genom en framgångsrik blandning av europeisk populärmusik och internationell dans och soulmusik. Den litauiska radiomarknaden präglas av hård konkurrens med över 30 radiostationer. Trots det stora antalet stationer har ingen kanal fokuserat på den kommersiellt intressanta målgruppen mellan 15-34 år. MTG:s nya licens i Litauen har en penetration på 43% och täcker landets tre största städer, Vilnius, Kaunas och Klaipeda som tillsammans har 1,6 miljoner innevånare. I Stockholm och Tallinn har Power Hit Radio redan etablerat sig som den näst största kanalen med 116 000 respektive 19 000 lyssnare dagligen i åldersgruppen 15-30 år. MTG driver även den nationella radiokanalen Star FM i Estland och Lettland. MTG har haft stora framgångar med TV3 i Litauen där man har byggt upp en penetration på 95% och kanalen hade en kommersiell tittartidsandel på 39% i åldersgruppen 15-49 år under fjärde kvartalet förra året. TV3 sänder även i Lettland och Estland och kanalen har sammanlagt en kommersiell tittartidsandel på 35% i Baltikum. Genom att lansera TV kanalen Tango TV har MTG stärkt sitt erbjudande mot den yngre målgrupp som Power Hit Radio även riktar sig mot. I Vilnius har Tango TV redan lyckats nå en kommersiell tittartidsandel på 8% i åldersgruppen 15-30 år för vissa program. "Lanseringen av Power Hit Radio är det tredje steget i vår expansion i Litauen och bygger på vår framgångsrika lansering av Tango TV mot yngre målgrupper. Det finns i dag ingen annan radiostation i Litauen som riktar sig mot denna snabbt växande nichemarknad och Power Hit Radio har redan bevisat sin förmåga att attrahera en ny generation radiolyssnare i andra marknader", säger Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef för MTG. För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Henrik Persson, Investor Relations tel +44 (0) 20 7321 5010 Modern Times Group MTG AB är ett ledande vertikalt integrerat medieföretag med verksamheter inom Broadcasting, TV-produktion, publishing samt övrig mediaverksamhet i över 30 länder. MTG är den största fri- och betal TV operatören i Norden och Baltikum och har fri- TV verksamheter i Ryssland och Ungern. MTG driver även det största kommersiella radionätverket i norra Europa, är global marknadsledare inom inom textning- och dubbningsverksamhet, samt är ett ledande företag inom produktion av reality-TV. MTGs A- och B-aktier är noterade på Stockholmsbörsens O-lista, samt som ADR på Nasdaq-börsen i New York. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/04/20030304BIT00900/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/04/20030304BIT00900/wkr0002.pdf

wkr0001.doc