MTG LANSERAR NY FRI-TV-KANAL I SVERIGE

February 23, 2006
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB, tillkännagav idag att Sveriges regering har tilldelat Viasat Broadcasting en licens att sända en ny TV-kanal i det svenska digitala marknätet. Den nya TV-kanalen, TV6, kommer att vara en bred underhållningskanal och göras tillgänglig okrypterad för tittare, utan extra kostnad, via det digitala marknätet, samt till abonnenter till Viasats satellit-TV-plattform och via tredje parts kabeloperatörer. Sammanlagt 7 nya licenser för det digitala marknätet tillkännagavs idag och, med de nya kanalerna, har det digitala nätverket nu utnyttjat sin tillgängliga bandkapacitet till fullo.

TV6 förväntas lanseras och starta sina sändningar i början av maj. MTGs TV-kanaler TV3, ZTV och TV8 finns redan inkluderade i det digitala marknätet. Kanalernas penetration har gradvis ökat i takt med den snabba tillväxten av både Viasats satellit-TV-plattform och det digitala marknätet. Hans-Holger Albrecht, MTGs VD och koncernchef, kommenterade: ”Vi är mycket nöjda över att ha blivit tilldelade en ny licens av regeringen. Det har varit ett stort intresse för de nya frekvenserna och vi är glada för att få möjligheten att sända en fjärde Viasatkanal i det digitala marknätet. Genom att göra den nya kanalen tillgänglig okrypterad och gratis, säkerställer vi att vi kan uppnå bredast möjliga tillgänglighet, vilket är i linje med vår tro på att de största fri-TV-kanalerna i Sverige kommer att finnas tillgängliga på samtliga distributionsplattformar. Vi kommer att sträva efter att erbjuda tittarna högkvalitativ underhållning och att snabbt utveckla kanalens kommersiella tittartidsandel. Det ökade utbudet är goda nyheter både för tittarna och annonsörerna.” För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post investor.relations@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Matthew Hooper, Investor & Press Enquiries tel +44 (0) 20 7321 5010 MTG AB är ett ledande internationellt mediebolag med verksamheter i över 30 länder runt om i världen. MTG är den största fri- och betal-TV-operatören i Skandinavien och Baltikum, den största ägaren i Rysslands fjärde största TV-nätverk och den största kommersiella radiooperatören i Norden. Viasat Broadcastings satellit-TV-plattform erbjuder digitala flerkanalspaket med fler än 50 egenproducerade och tredjeparts TV-kanaler till tittare i 19 länder i Europa och Viasat når över 60 miljoner tittare varje dag. Modern Times Group MTG AB:s A och B-aktier handlas på OM Stockholmsbörsens O-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

wkr0001.pdf