MTG lanserar ny förbetald satellit-TV-tjänst i Ukraina

september 25 2012

Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att man lanserar UA.TV, en ny förbetald satellit-TV-tjänst i Ukraina. UA.TV säljs nu på förbetald basis, och är tillgänglig vid sidan av MTGs betal-TV-plattform, som lanserades 2008. Den nya tjänsten utgör ett komplement till Viasat Ukrainas nuvarande abonnemangsbaserade satellit-TV-erbjudande inom premiumsegmentet, och utökar räckvidden för koncernens kanaler och tjänster.

UA.TV kommer att erbjuda ett kanalpaket i bassegmentet bestående av 58 populära nationella och internationella fri- och betal-TV-kanaler till kunder som köper en parabolantenn och satellitmottagare. Paketet inkluderar Viasats egna kanaler TV1000 Russian Kino, Viasat Nature och Viasat Explorer, samt tredjepartskanaler som Discovery, barnkanalen Detskiy och de nationella fri-TV-kanalerna Pershy Natsionalny, 1+1, Ukraine, STB och ICTV.

Abonnemangen kommer att säljas på förbetald basis och kosta 39 ukrainska hryvnja per 30-dagarsperiod (motsvarande cirka 3.70 euro baserat på nuvarande växelkurs). UA.TV kommer även att erbjuda två större kanalpaket till högre pris på förbetald basis.

Jørgen Madsen, VD och koncernchef för MTG, kommenterade: ”Lanseringen av UA.TV är nästa steg i utvecklingen av våra betal-TV-verksamheter i Ukraina. Genom att lägga till ett nytt och separat varumärke för förbetald TV i bassegmentet för den breda marknaden till vårt utbud, kommer vi att kunna nå ännu fler av landets 19 miljoner TV-hushåll, då tjänsten är lätt tillgänglig för folk som väljer att inte abonnera på något av våra mer omfattande erbjudanden”

”Vår satellitplattform har redovisat god tillväxt och den nya tjänsten kommer att använda sig av samma infrastruktur när det gäller teknik, försäljning och kundsupport för att göra det möjligt för vårt kanalerbjudande och tjänster att nå ett bredare segment av Ukrainska tittare.”