MTG lanserar koncernens första fri-TV-kanal i Tanzania

juli 13 2013

Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (”MTG” eller ”Koncernen”), tillkännagav idag att man lanserar sin första nationella fri-TV-kanal i det digitala marknätet i Tanzania under andra halvåret 2013 eller i början av 2014. Kanalen kommer att heta Viasat1, och vara en bred underhållningskanal för hela familjen.

Viasat1 kommer att sända en kombination av lokala produktioner och internationella format, inklusive nationella nyheter, talkshower och musikprogram, afrikanska filmer och dramaserier samt sitcoms och långfilmer från Hollywood.

Viasat1 har tilldelats en sändningslicens i det digitala marknätet av Tanzanias kommunikationsmyndighet, och koncernen bygger för närvarande ett nytt kontor med utsändnings- och studiokapacitet i Tanzanias största stad Dar-es-Salam. De fyra största fri-TV-kanalerna i Tanzania är ITV, Star TV, EATV samt den statliga kanalen TBC1.

Tanzania i östra Afrika har en befolkning på 48 miljoner människor. Landets bruttonationalprodukt (BNP) beräknas ha vuxit med 6,5% till 27,9 miljarder amerikanska dollar under 2012. Internationella Valutafonden (IMF) förväntar sig att Tanzania kommer att ha en av världens snabbast växande ekonomier under de kommande två åren.

MTG driver sedan tidigare fri-TV-kanalen Viasat1 i Ghana. Denna etablerades 2008 och är nu den näst största kommersiella TV-kanalen i landet. Viasat1 i Ghana visar lokalt producerade populära program som till exempel The One Show, Born Starz och Boys Boys. I Ghana finns även produktionsbolaget Modern Africa Productions, som etablerades 2010 och tillhandahåller lokalproduktioner i hela regionen söder om Sahara. Utöver detta sänder MTG betal-TV-kanaler i fem länder i Afrika. Viasat History, Viasat Nature, Viasat Explorer och Viasat Crime lanserades på tredjeparts kabel- och satellit betal-TV-nätverk i Tanzania, Kenya, Uganda och Nigeria under 2011, och i Mocambique under 2012.

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchef för MTG, kommenterade: ”Det är med stort nöje som vi nu lanserar vår andra fri-TV-kanal i Afrika under varumärket Viasat1. Regionen växer snabbt, och det är spännande att delta i och bidra till den snabba utvecklingen på en snabbt växande marknad. Vårt mål är att bygga snabbväxande, lönsamma och långsiktigt hållbara affärsverksamheter, genom att erbjuda afrikanska tittare starka varumärken och ett brett utbud av lokala och internationella underhållningsprogram och format av hög kvalitet.”