MTG lanserar kanaler i Turkiet

December 17, 2013
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att dess kanaler kommer att finnas tillgängliga för tittare i Turkiet för första gången från och med i början av 2014. MTGs dokumentärbetal-TV-kanaler - Viasat History HD, Viasat Nature HD, Viasat Explorer - kommer att lanseras i Turkiet den 1 januari 2014 efter undertecknandet av ett flerårigt distributionsavtal med Türksat Satellite Communication and Cable TV Operation A.S. (‘Türksat’).

Kanalerna kommer att visas med turkisk voice-over på Türksats digitala kabel-tv-tjänst, Teledünya, som en del av Teledünyas premiumpaket. Kanalinnehållet kommer också att finnas tillgängligt på plattformens catch-up-TV-tjänster.

Viasat History är en dokumentärkanal med ett brett sortiment av högkvalitativa, intelligenta, och prisbelönta historiska program. Viasat Nature är en premiumnaturkanal som lämpar sig för hela familjen. Viasat Explorer riktar sig till en manlig publik och är en dokumentär- och underhållningskanal med karaktärsdrivna vetenskaps-, teknik- och fordonsprogram samt tar tittarna till några av världens mest spännande arbetsplatser.

Förutom sin ledande position i Norden, gör MTG 34 av sina Viasat standard- och HD-betal-TV-kanaler tillgängliga via tredjepartsnätverk till abonnenter i 33 länder i Central- och Östeuropa, Asien, Afrika och USA. Kanalerna har totalt över 91 miljoner abonnemang. Viasat marknadsför och säljer också betal-TV-paket på egna satellitplattformar i Norden, Baltikum och Ukraina, samt på joint venture-bolaget Radugas TV-satellit-plattform i Ryssland.

Türksat är en av de ledande satellittjänsterna i världen som erbjuder alla typer av satellitkommunikation. Förutom satellittjänster har Türksat två ytterligare affärsområden, kabeltjänster och informations- och kommunikationsteknik. Kabel-TV-sändningarna görs inom ramen för varumärket Teledünya, som erbjuder mer än 50 analoga och 114 digitala inhemska och internationella TV-kanaler till mer än 1,2 miljoner abonnenter över sitt fiberoptiska kabelnät.

Irina Gofman, Executive Vice President och chef för koncernens verksamhet i Ryssland och CIS samt Betal-TV Tillväxtmarknader, kommenterade: "Turkiet ligger i skärning mellan Europa och Asien, är världens 17:e största ekonomi och har en befolkning på mer än 80 miljoner människor. TV- och videokonsumtion växer också snabbt i landet och vi kommer att ge turkiska tittare ett rikt och varierat utbud av dokumentärer och underhållning. Vi ser fram emot att skapa ett långt och framgångsrikt samarbete med Türksat."

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchef för MTG, kommenterade: "Att göra våra produkter tillgängliga för fler kunder är vad MTG handlar om. Det är därför som vi snabbt har expanderat spridningen av våra kanaler över 37 marknader. Nu är det rätt tid för oss att ta ett första steg in i denna spännande 38:e marknad, med vår partner Türksat”.

Fatih Şimşek, Türksat Marketings Sales & Content Director, kommenterade: "Vi är mycket glada över att vi är den kabeloperatör som lanserar Viasat History HD, Viasat Nature HD och Viasat Explorer i Turkiet. Det finns ett stort intresse och en stor efterfrågan av kanaler inriktade på historiska händelser. Viasat History HD kommer säkerligen att fylla denna lucka och vi är övertygade om att våra kunder kommer att njuta av att titta på kanalen. Viasat Nature HD och Viasat Explorer kommer också att komplettera det befintliga kanalerbjudandet på vår plattform."

För ytterligare information, besök www.mtg.se eller kontakta:

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchefTel:                               +46 (0) 8 562 000 50

Investerare och analytikerTel:                               +46 (0) 73699 27 14E-post:                         investor.relations@mtg.se

MediaTel:                              +46 (0) 73699 27 09E-post:                         press@mtg.se

Modern Times Group (MTG) är en internationell underhållningskoncern vars verksamheter sträcker sig över fyra kontinenter och omfattar fri-TV, betal-TV och produktionsbolag. MTGs Viasat Broadcasting driver fri-TV- och betal-TV-kanaler som görs tillgängliga på Viasats egna satellit-TV-plattformar och på tredjeparts nätverk, och distribuerar också TV-innehåll över internet. MTG är även den största aktieägaren i CTC Media, som är Rysslands ledande oberoende TV-bolag.

Modern Times Group är ett tillväxtföretag och redovisade en försäljning på 13,3 miljarder kronor under 2012. MTGs A och B-aktier handlas på Nasdaq OMX Stockholms Large Cap-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Modern Times Group MTG AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 17 december 2013 klockan 08.00 CET.