MTG lanserar kanalen TV6 i Norge

October 31, 2013
08.00 CET
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att man kommer att lansera en ny fri-TV kanal – TV6 – i Norge den 21 november. TV6 blir MTGs tredje fri-TV-kanal i Norge och kommer att komplettera koncernens existerande norska fri-TV-kanalportfölj, bestående av TV3 och Viasat4. TV6 blir MTGs 33e fri-TV-kanal.

TV6 kommer att vara en generell underhållnings- och livsstilskanal och kommer sända en kombination av talkshows, högkvalitativa drama- och kriminalserier samt filmer. Framgångsrika format som ‘The Great British Bake-off’, ‘The Jonathan Ross show’, ‘Location, Location, Location’ och ‘MasterChef UK’ är några av de program som kommer att sändas. TV6 kommer också att sända lokalt producerade program från och med 2014. Kanalen riktar sig mot en kvinnlig publik i åldersgruppen 35-49 år.

TV6 kommer att distribueras brett på norska TV-plattformar inklusive MTGs egen Viasat satellitplattform, på Riks-TVs digitala marknät, Canal Digitals kabel- och satellitnätverk och i GETs kabelnätverk. TV6 förväntas därför ha en hushållspenetration på ungefär 65% vid lansering, och detta förväntas öka när ytterligare distributionsavtal är färdiga. Utvalda program kommer att vara tillgängliga i efterhand på internetanslutna enheter genom TV6Play och på TV6Norge.no.

MTGs TV3 och Viasat4 är tillgängliga både i HD och SD och hade en kombinerad kommersiell tittartidsandel på 17.3% under det tredje kvartalet 2013 i målgruppen 15-49 år. TV3 lanserades 1987 som den första kommersiella TV-kanalen i Norge och är en generell underhållningskanal för målgruppen 15-49. Viasat4 lanserades 2007 och är en underhållningskanal som riktar sig mot en manlig publik.

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchef för MTG, kommenterade: "TV6 kommer att vara ett bra komplement till vårt underhållningserbjudande till de norska tittarna. Det kommer att vara brett tillgängligt på ett flertal plattformar och tillhandahålla spännande och engagerande programinnehåll. Detta är det senaste viktiga steget i den pågående implementeringen av vår flerkanalsstrategi och kommer att ytterligare förstärka vår konkurrenskraftiga position i Norge.”

För ytterligare information, besök www.mtg.se eller kontakta:

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchefTel:                               +46 (0) 8 562 000 50

Investerare och analytiker:Tel:                               +46 (0) 73699 27 14E-post:                         investor.relations@mtg.se

Media:Tel:                               +46 (0) 73699 27 09E-post:                         press@mtg.se

Modern Times Group (MTG) är en internationell underhållningskoncern vars verksamheter sträcker sig över fyra kontinenter och omfattar fri-TV, betal-TV och produktionsbolag. MTGs Viasat Broadcasting driver fri-TV- och betal-TV-kanaler som görs tillgängliga på Viasats egna satellit-TV-plattformar och på tredjeparts nätverk, och distribuerar också TV-innehåll över internet. MTG är även den största aktieägaren i CTC Media, som är Rysslands ledande oberoende TV-bolag.

Modern Times Group är ett tillväxtföretag och redovisade en försäljning på 13,3 miljarder kronor under 2012. MTGs A och B-aktier handlas på Nasdaq OMX Stockholms Large Cap-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Modern Times Group MTG AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 31 oktober 2013 klockan 08.00 CET.