MTG LANSERAR FRI-TV-KANAL I GHANA

December 15, 2008
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att man har lanserat en nationell marksänd TV-kanal i västafrikanska Ghana. Den nya kanalen heter Viasat1 och är Viasat Broadcastings första kommersiella fri-TV-kanal utanför Europa.

Viasat1 är en bred underhållningskanal som sänder en kombination av internationella filmer och serier. Kanalen påbörjade sändningar 18.00 lokal tid fredagen 12 december med filmen ”Duma” om en föräldralös gepard som blir bästa vän och husdjur till en ung pojke i Sydafrika. Därefter följde Cosby Show, Vänner, CSI Las Vegas och den toppfilmen Bodyguard med Kevin Costner och Whitney Houston. Ghana har en befolkning på över 23 miljoner och var 1957 det första landet söder om Sahara att bli självständigt. Ghana är en av Afrikas snabbast växande ekonomier och hade en BNP-tillväxt på 68% under 2007. Bruttovärdet på Ghanas marknad för TV-reklam beräknades 2007 uppgå till cirka 47 miljoner amerikanska dollar, vilket utgjorde nära 60% av den totala reklammarknaden. Den har växt med mer än 30% per år under de senaste åren. I december 2007 tilldelades Viasat Broadcasting en femårig licens för nationell marksänd TV av Republiken Ghanas nationella kommunikationsmyndighet.. Kanalen har byggts upp från grunden under 2008, med allt från sändningsmaster till den sändningsstudio som har upprättats i huvudstaden Accra. Det finns fyra andra stora marksända TV-kanaler i Ghana – det statligt ägda GTV; Metro TV, som är ett joint venture mellan staten och ett privatägt ghanesiskt företag; TV3, som ägs av det malaysiska TV3 och dess lokala partners, samt TV Africa, som ägs av en ghanesisk filmproducent. Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef i MTG, kommenterade: “Den här spännande lanseringenär vårt första steg in på en ny kontinent och en av Afrikas snabbast växande marknader. Det är en verksamhet som startas från grunden med låga kostnader och stor potential och vi får en attraktiv portal in i Västafrika. Vi ser fram mot att utveckla Viasats närvaro i landet och i regionen under de kommande åren.” *** För ytterligare information, besök www.mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef Tel: +46 (0) 8 562 000 50 Frågor från investerare och analytiker: Matthew Hooper: +44 (0) 7768 440 414 Oscar Hyléen: +46 (0) 707 620 024 E-post: investor.relations@mtg.se Pressfrågor: Bert Willborg: +44 (0) 791 2280 850 E-post: bert.willborg@mtg.se

wkr0003.pdf