MTG lanserar en tredje fri-TV-kanal i Litauen

September 16, 2011
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (”MTG” eller ”Koncernen”), tillkännagav idag att koncernen lanserar en tredje fri-TV-kanal i Litauen den 3 oktober i år. Den nya underhållningskanalen, TV8, riktar sig mot en kvinnlig målgrupp i åldern 35+ och utgör ett komplement till de befintliga kanalerna TV3 och TV6.

MTG är det största mediehuset i Litauen och har under 2011 en kombinerad genomsnittlig kommersiell tittartidsandel på ca 30% i målgruppen 15-49.

TV8 kompletterar TV3, som erbjuder underhållning för hela familjen samt TV6 som riktar sig mot en manlig målgrupp. Den nya kanalen kommer att sända högkvalitativa programformat riktade mot kvinnor på litauiska och ryska och kommer inkludera lokalt producerade talkshows och dramaproduktioner. Kanalen kommer även att erbjuda internationellt innehåll såsom ”The Martha Stewart Show”, såpoperor som ”The Bold and the Beautiful”, samt populära serier, filmer och livsstilsprogram.

Vid lanseringen kommer TV8 att vara tillgänglig i mer än 60% av de litauiska TV-hushållen via satellit på MTG’s egna Viasat DTH plattform samt via Litauens största kabel-TV och IPTV-nätverk.

Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef för MTG, kommenterade: ”Lanseringen av TV8 är i linje med vår ”mediehus-strategi” som går ut på att lansera kanaler som kompletterar varandra, vilket gör det möjligt för oss att öka våra tittarandelar och förbättra räckvidden vi säljer till reklamköpare. Denna lansering är tidsmässigt väl planerad inför nästa års nedsläckning av det analoga marknätet och Litauens planerade övergång till en digital flerkanalsmiljö. Viasat’s satellitplattform är väl positionerad för att dra nytta av denna övergång, med integrerade prenumerationslösningar bestående av fri-TV-kanaler, högklassiga sport- och filmkanaler och nischade dokumentärkanaler”.

För ytterligare information, besök www.mtg.se eller kontakta:

Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchefMathias Hermansson, finanschefTel:                               +46 (0) 8 562 000 50

Frågor från investerare och analytiker:Jacob Waern/Matthew HooperTel:                               +46 (0) 736 992 991 / +44 (0) 7768 440 414E-post:                          investor.relations@mtg.se

Pressfrågor:Jacob Waern                Tel:                               +46 (0) 736 992 991E-post:                          press@mtg.se

Modern Times Group är ett internationellt mediebolag med den största geografiska spridningen av TV-verksamhet i Europa. MTGs Viasat Broadcasting driver 28 fri-TV-kanaler i elva länder, och 38 betal-TV-kanaler i 32 länder. Betal-TV-kanalerna distribueras på Viasats egna satellit-TV-plattform i nio länder, samt via tredjeparts TV-nätverk (inklusive kabel- satellit och IPTV-nätverk), samt över öppna internet. Dessa fri- och betal-TV-kanaler och betal-TV-plattformar har totalt 125 miljoner tittare i 33 länder. MTG är även den största aktieägaren i Rysslands ledande oberoende TV-nätverk (CTC Media – Nasdaq: CTCM).

Modern Times Group är ett tillväxtföretag och redovisade en försäljning på 13,1 miljarder kronor, samt ett rörelseresultat på 2,4 miljarder kronor för helåret 2010. MTGs A och B-aktier handlas på Nasdaq OMX Stockholms Large Cap-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Modern Times Group MTG AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 16 september 2011 klockan 08.00 CET.

wkr0001.pdf