MTG lanserar en fjärde fri-TV kanal i Tjeckien

januari 10 2013

Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att man lanserar en fjärde fri-TV-kanal i Tjeckien den 1 februari 2013. Den nya nationella kanalen heter Prima ZOOM och inriktar sig mot en något manligt viktad målgrupp över 35 år, och utgör ett komplement till MTGs befintliga tjeckiska fri-TV-kanaler Prima Family, Prima COOL och Prima Love.

Prima ZOOM kommer att sändas dagligen mellan 08:00 och 02:00 och innehålla högkvalitativa dokumentärer och faktabaserad underhållning från BBC andra ledande internationella innehållsleverantörer. Kanalen kommer att premiärvisa framgångsrika format som Ocean Giants, Shark Hunters, The Birth of Europe och Superstorm USA. I tillägg till detta kommer kanalen att tablåläggas med tretimmars programblock med teman som till exempel Amazing Oceans, History Uncovered och Animal Kingdom.

Prima ZOOM kommer att finnas tillgänglig i det digitala marknätet i Tjeckien, samt i baspaketen hos ett antal satellit-, kabel-, och IPTV-leverantörer. Kanalens hushållspenetration kommer redan från lanseringsdagen att vara betydligt högre än 90%.

MTG inledde sin fri-TV-verksamhet på den tjeckiska marknaden i november 2005 genom förvärvet av 50% samt den operationella kontrollen av företaget som driver kanalen TV Prima, som under 2012 ändrade namn till Prima Family. Kanalen Prima COOL lanserades i april 2009, och Prima Love i mars 2011. Prima Family är en bred underhållningskanal som inriktar sig mot målgruppen 15-54 år, medan Prima COOL fokuserar på en ung manlig målgrupp i åldrarna 15-35, med välkända långfilmer och serier. Prima Love inriktar sig mot en kvinnlig målgrupp mellan 25-40 år, med en blandning av komedi, lärorika program, och romantik och visar internationella serier, komiska och romantiska storfilmer, och infotainment. MTGs befintliga mediehus i Tjeckien bestående av tre fri-TV-kanaler hade en sammanlagd kommersiell tittarsandel (15-54) på 39,1% i det fjärde kvartalet 2012.

MTG lanserar även en ny webbplattform, Prima-zoom.cz. Denna kommer att erbjuda en Play-tjänst med ett urval av de bästa dokumentärerna, och även erbjuda ytterligare information och intressanta artiklar kring de program och ämnen som visas i Prima ZOOM. Tjänsten kompletterar den existerande populära gratistjänsten Prima Play, som erbjuder ett brett utbud av innehåll från Prima Family, Prima COOL, och Prima Love.

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchef för MTG, kommenterade: ”Lanseringen av Prima ZOOM bygger vidare på Primas mycket framgångsrika varumärke i Tjeckien. Det faktum att vår tittarandel har ökat påtagligt de senaste åren är ett starkt kvitto på att vi har den rätta mediehusstrategin, där ett antal kompletterande kanaler erbjuder ett brett utbud av innehåll till alla typer av tittare. Prima ZOOM gör att vi kan erbjuda tittarna ännu mer innehåll, och därmed förse våra annonsörer med ytterligare räckvidd i Tjeckien.”