MTG lanserar den internetbaserade betal-TV-tjänsten Viaplay i Ryssland

april 3 2012

Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att den har lanserat den internetbaserade betal-TV-tjänsten Viaplay i Ryssland. Viaplay har tidigare varit tillgängligt för kunder i Sverige, Norge, Danmark och Finland, och koncernen utökar nu för första gången sitt interneterbaserade bjudande betal-TV-erbjudande till kunder utanför Norden. Viaplay erbjuder ryssar en abonnemangsbaserad streamingtjänst, med obegränsad tillgång till TV-serier, dokumentärer och internationella och inhemska filmer. Tjänsten görs tillgänglig via bredband i hela Ryssland.

Den ryska versionen av Viaplay erbjuder ett brett utbud av innehåll från Viasat på en reklamfri basis, och kan ses via persondatorer med bredbandsuppkoppling. Abonnemanget, som kostar 99 ryska rubel (cirka 2,50 euro) per månad, 199 ryska rubel (cirka 5,10 euro) för tre månader och 295 ryska rubel (cirka 7,50 euro) för sex månader, ger obegränsad tillgång till Viaplays innehåll.

Det streamade erbjudandet inkluderar innehåll från koncernens tematiska dokumentär-TV-kanaler Viasat History, Viasat Explorer och Viasat Nature, samt från de filminriktade TV1000-kanalerna. Det breda utbudet inkluderar internationella filmer som Spider-Man 1-3, Da Vinci-koden, Terminator 3: Rise of the Machines, Men in Black II och 50 First Dates, samt ryska filmer som PiraMMMida, The Ghost, och Terra Nova.

Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef för MTG, kommenterade: ”Den ryska lanseringen av Viaplay utgör en viktig milstolpe både i utvecklingen för våra verksamheter på tillväxtmarknaderna och för MTG som ledande internationell TV-koncern. Över 50 miljoner ryssar, motsvarande mer än 40% av befolkningen, använder redan internet och TV-innehåll är en av de viktigaste källorna till underhållning både online och offline.

MTG är en av Europas ledande operatörer av internetbaserad betal-TV on-demand, och vi ser fram mot att ta med vår erfarenhet och teknik till Ryssland för att erbjuda ryska tittare en stark internettjänst. Vi är redan verksamma på den ryska betal-TV-marknaden genom satellit-TV-plattformen Raduga, och Viaplay kommer att erbjuda fler ryssar än någonsin tillgång till vårt innehåll när och var de vill.”