MTG LANSERAR 6 TV1000-KANALER

June 7, 2004

MTG LANSERAR 6 TV1000-KANALER Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB, tillkännagav idag att Viasat Broadcasting lanserar fyra nya TV1000-kanaler i de nordiska länderna. Viasat kommer därmed att sända totalt sex filmkanaler från den första september 2004 och etablera en marknadsledande position i utbudet av filmtitlar till TV-tittare i regionen. TV1000, TV1000+1, TV1000 Nordic, TV1000 Classic, TV1000 Action och TV1000 Family kommer att sändas 24 timmar om dagen i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Samtliga kanaler kommer att vara tillgängliga via Viasats betal-TV-plattform inom Viasats Guld-paket. TV1000 hade totalt 460,000 abonnenter i slutet av mars 2004. De nya kanalerna reflekterar Viasats fortsatta satsning på att förstärka sin portfölj av filmtitlar och breddar utbudet ytterligare för Viasats premiumabonnenter. De nuvarande kanalerna TV1000 och TV1000 Cinema kommer som en följd av satsningen att relanseras. TV1000+1 erbjuder samma innehåll som TV1000, men med en timmes förskjutning så att tittarna ges en andra chans att se sitt filmval. De båda kanalerna kommer varje år att sända 300 premiärer, vilket i genomsnitt motsvarar sex nya filmer per vecka. TV1000 Nordic är valet för de lokala filmtitlarna och kommer även att erbjuda nya filmer såväl som världskända klassiker. TV1000 Classic kommer att erbjuda populära 'kultfilmer' med världens mest kända och omtyckta filmstjärnor i huvudrollerna. TV1000 Actions filmtablå kommer att fyllas med Amerikas mest spännande och underhållande action-filmer och gastkramande thrillers. TV1000 Family är kanalen för hela familjen och kommer genom komedier och romantiska filmer att representera familjeunderhållning när den är som allra bäst. Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef för MTG, säger i en kommentar: "Dessa kanaler kommer att etablera Viasat som det självklara filmvalet i Norden. Strategin med att utöka och relansera vårt produktutbud bygger på den lyckade lanseringen av Viasat Sports tre sportkanaler tidigare i år. Sport och filmer är det mest avgörande när tittarna väljer betal-TV-plattform. Viasat ska erbjuda den bästa och bredaste underhållningen. Vi har sedan tidigare slutit avtal med några av Hollywoods största studior och filmdistributörer för bland annat förstahandsrättigheter till såväl nya filmtitlar som till välkända och klassiska filmsuccéer." För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Henrik Persson, Investor & Press Enquiries tel +44 (0) 77 47 822 406 Modern Times Group MTG AB är ett internationellt medieföretag med verksamheter i mer än 30 länder. Den huvudsakliga verksamheten är fri- och betal-TV i Skandinavien, Baltikum, Ungern och ryssland. MTG är den största fri- och betal-TV-operatören i Norden och Baltikum, och har fri-TV-verksamheter i Ryssland och Ungern. MTG driver även det största kommersiella radionätverket i norra Europa, är global marknadsledare inom textning- och dubbningsverksamhet, samt är ett ledande företag inom produktion av reality-TV. Modern Times Group MTG AB:s A och B-aktier handlas på OM Stockholmsbörsens O-lista under symbolerna MTGA och MTGB. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/07/20040607BIT20130/wkr0001.pdf

wkr0001.pdf