MTG lanserar 11 HD-kanaler och 4 playkanaler i Norden

August 17, 2012
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att man utökar Viasats utbud genom lanseringen av ytterligare elva HD-kanaler och fyra playkanaler. Kanalerna kommer att lanseras under det fjärde kvartalet 2012 i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Viasats erbjudande kommer därför att inkludera 40 HD-kanaler och 36 playkanaler, både under varumärket Viasat och från tredjepart.

Premium-kanalen Viasat Golf och dokumentärkanalerna Viasat History, Viasat Explorer, Viasat Nature och Viasat Crime kommer att lanseras i kristallklar HD-upplösning i alla fyra Nordiska länder den 1 november. Den svenska versionen av Viasat Sport, som är en betal-TV-kanal inom premiumsegmentet, lanseras i HD i Sverige och Finland samma dag. Den Norska versionen av Viasat Sport samt Viasat Fotball börjar också att sändas i HD i Norge under dagen, och tittare i Sverige, Norge och Finland kommer får även tillgång till Viasat Hockey i HD. Fri-TV-kanalerna TV6 i Sverige och Viasat 4 i Norge kommer också att sändas i HD.

Playkanalerna erbjuder tittare möjligheten att se program efter att de har sänts på linjär TV, och är tillgängliga genom Viasats inspelningsbara digitalbox. Kanalerna National Geographic HD, National Geographic Wild HD, E! och Disney on Demand kommer att bli tillgängliga för alla kunder i de fyra Nordiska länderna från 1 oktober.

Detta är den andra gången i år som koncernen utökar sitt erbjudande av HD- och playkanaler. Viasat lanserade fyra nya högupplösta betal-TV-kanaler inom premiumsegmentet under varumärket Viasat Film den första mars 2012 i Norden, samt fem Viasat Film playkanaler.

Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef för MTG, kommenterade: "HD-innehåll är ett viktigt element i vårt betal-TV-erbjudande inom premiumsegmentet och expansionen av vår HD-portfölj ökar värdet av vårt ledande Viasat-erbjudande ännu mer. Lanseringen av de fyra nya playkanalerna kommer även att utöka våra abonnenters valmöjligheter. Vi fortsätter att koncentrera oss på de pågående förändringarna inom betal-TV-industrin, men är samtidigt fokuserade på att löpande förbättra vårt kärnerbjudande inom premiumsegmentet och på att erbjuda våra kunder det allra bästa och bredaste underhållningsutbudet.”

För ytterligare information, besök www.mtg.se eller kontakta:

Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchefTel:                             +46 (0) 8 562 000 50

Frågor från media, investerare och analytiker:Matthew Hooper, kommunikationschefTel:                               +44 (0) 7768 440 414E-post:                         investor.relations@mtg.se / press@mtg.se

Modern Times Group (MTG) är en internationell TV-koncern vars verksamheter sträcker sig över fyra kontinenter och omfattar fri-TV, betal-TV och produktionsbolag. MTGs Viasat Broadcasting driver fri-TV- och betal-TV-kanaler som görs tillgängliga på Viasats egna satellit-TV-plattformar och på tredjeparts nätverk, och distribuerar också TV-innehåll över internet. MTG är även den största aktieägaren i CTC Media, som är Rysslands ledande oberoende TV-bolag.

Modern Times Group är ett tillväxtföretag och redovisade en rekordförsäljning på 13,5 miljarder kronor under 2011. MTGs A och B-aktier handlas på Nasdaq OMX Stockholms Large Cap-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Modern Times Group MTG AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 17 augusti 2012 klockan 08.00 CET.