MTG konsoliderar finska radioverksamheten

November 23, 2000

MTG KONSOLIDERAR FINSKA RADIOVERKSAMHETEN I sin strävan att konsolidera den nordiska radioverksamheten, har MTG förvärvat en betydande ägarandel i Finlands ledande kommersiella radionätverk, Radio Nova. MTG äger sedan tidigare Sveriges största kommersiella radionätverk, RIX FM, samt är största ägare i Norges enda nationella kommersiella radionätverk, P4 Radio Hele Norge. Som en följd av beslutet att fokusera på Radio Nova avyttras ansvaret för att driva de finska regionala radiostationerna Star FM och Groove FM. MTG Radio, ett affärsområde inom Modern Times Group, blir hälftenägare tillsammans med P4 Radio Hele Norge, som äger övriga 50 procent, i det bolag som kontrollerar 26 procent av aktierna i Radio Nova, som är Finlands enda riksräckande radiokanal. MTG Radio har hittills bedrivit sin radioverksamhet i Finland genom P4 Finland Oy. MTG Radio har ägt 24 procent av aktierna i det bolaget samt haft ansvaret för att drivas dess kanaler Star FM och Groove FM. Såväl MTG Radios som P4 Radio Hele Norges ägarandelar i dessa regionala stationer säljs nu till amerikanska MetroMedia Inc. MTG Radios övriga radioverksamhet omfattar RIX FM, som är Sveriges största kommersiella radionätverk, Power Hit Radio i Stockholm och Göteborg, MTGs ägarandel i P4 Radio Hele Norge, som är Norges enda rikstäckande kommersiella radio, samt ägarandelar i Star FM i Estland och Lettland. För ytterligare information, besök www.mtg.se, skicka e-post till info@sharedvalue,net eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef MTG, 08-562 000 50. Modern Times Group MTG AB består av sju affärsområden: Viasat Broadcasting (fri-TV och betal-TV som omfattar 18 TV-kanaler i 8 länder), Radio (7 nätverk i 5 länder), New Media (Everyday som interaktiv TV-portal och Internet-portal, text-TV), Publishing (daglig finanstidning, övrig finansiell information, magasin och böcker), Modern Interactive (traditionell homeshopping, e-handel och logistik), SDI Media (textning och dubbning) samt Modern Studios (innehållsproduktion och rättighetsbibliotek). MTGs A- och B-aktier är noterade på OM Stockholmsbörsens O-lista under symbolerna MTGA och MTGB, samt på Nasdaq-börsen i New York under symbolen MTGNY. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/23/20001123BIT01130/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/23/20001123BIT01130/bit0002.pdf

bit0001.doc