MTG investerar i Engage Sports Media

maj 25 2016

MTG har förvärvat 22% av Engage Sports Media med en option att öka innehavet i framtiden. ESM möjliggör för ägare av premiumsporträttigheter att digitalisera och tjäna pengar på sitt innehåll för en global publik genom att tillgängliggöra innehållet online, on demand och mobilt. Bland ESMs partners återfinns ledande rättighetsägare och varumärken inom fotboll, rugby, cricket, motorsport och hästkapplöpning vilka gemensamt kommer att attrahera en miljard videotittningar under året.

ESM genomförde den digitala videoaktiveringen från Rugby World Cup 2015 och genererade med det fler digitala videovisningar globalt än från OS i London 2012. Bolaget samarbetar också med BCCI och Indian Premier League. ESM har även producerat videoprojekt för stora annonsörer som DHL, Dove, HSBC, Vauxhall och SocGen. ESM är ett lönsamt bolag.

Investeringen speglar vårt fokus att bli ledande inom digital videounderhållning på alla våra marknader liksom vår strategi att investera i relevanta, kompletterande och skalbara digitala varumärken, innehåll och communitys. Inom ESM finns mängder av talang och vi är glada över det här samarbetet som passar väl in i vår strategi. Sport är en del av vårt DNA inom båda våra bolag och det finns många fördelar med ett arbeta tillsammans kring utveckling av digitalt premiuminnehåll och distribution.

Arnd Benninghoff, CEO of MTGx

Investeringen från MTG ger oss medlen att fortsätta utöka våra tjänster och produkter för sporträttighetsinnehavare. Samarbetet skapar även förutsättningar för att investera i IP-baserat innehåll tillsammans med våra partners. Vi ser fram emot vårt samarbete med MTG, våra visioner och vårt entreprenöriella tillvägagångssätt har många likheter.

Gregg Oldfield, VD för ESM

Any questions?