MTG GÖR VIASATS ONDEMAND-BETAL-TV-ERBJUDANDE TILLGÄNGLIGT VIA TV-APPARATER MED INTERNETUPPKOPPLING

november 11 2010

Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att den har inlett ett strategiskt samarbete i Norden med LG Electronics, en av de ledande globala tillverkarna av hemelektronik. Viasat gör sitt beta-TV-erbjudande via internet Viasat OnDemand tillgängligt direkt via LGs samtliga TV-apparater med NetCast-funktion. Den alternativt levererade lösningen är tillgänglig för kunder med Viasat OnDemand-konton genom att enkelt ansluta TV-apparaten till ett bredbandsnätverk.

Viasat OnDemands användargränssnitt blir inbyggt i LGs TV-apparater. Viasats internetbaserade abonnemangstjänst inom betal-TV erbjuder en oöverträffad tillgång till TV-innehåll via öppet internet, och inkluderar direktsänd sport, hundratals avsnitt av populära TV-serier, program från TV3, TV6, TV8 i Sverige, TV3 och Viasat4 i Norge, och TV3 och TV3+ i Danmark, samt tillgång till 200 långfilmer oavsett tid. Kunder kan prenumerera på Viasats innehållspaket eller köpa individuella filmer, direktsänd sport som matcher från Barclay’s Premier League och UEFA Champions League, Formel 1-race, NHL-matcher och golf från PGA-touren, samt TV-program, på on-demand-basis. Viasat erbjuder också en hyrfilmstjänst via internet med 1.500 filmtitlar.Kunder som redan äger LGs TV-apparater med NetCast-funktion kan även enkelt uppdatera mjukvaran i TVn för att möjliggöra tillgång till Viasat OnDemand-tjänsten.
Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef för MTG, kommenterade: ”Samarbetet med LG är ett viktigt steg mot att öka tillgängligheten av vår Viasat OnDemand-tjänst, som redan är tillgänglig via Viasats OnDemandbox, vår internetportal, i mobiltelefoner och nu även direkt via TV-apparater med internetuppkoppling. Vår tjänst för ”Underhållning på dina villkor” fokuserar på att göra vårt oöverträffade erbjudande av premiumsport, filmer och TV-innehåll tillgängliga för tittare oberoende av plattform, nätverk och apparatur.”