MTG GÖR VIASATS ONDEMAND-BETAL-TV-ERBJUDANDE TILLGÄNGLIGT VIA TV-APPARATER MED INTERNETUPPKOPPLING

November 11, 2010
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att den har inlett ett strategiskt samarbete i Norden med LG Electronics, en av de ledande globala tillverkarna av hemelektronik. Viasat gör sitt beta-TV-erbjudande via internet Viasat OnDemand tillgängligt direkt via LGs samtliga TV-apparater med NetCast-funktion. Den alternativt levererade lösningen är tillgänglig för kunder med Viasat OnDemand-konton genom att enkelt ansluta TV-apparaten till ett bredbandsnätverk.

Viasat OnDemands användargränssnitt blir inbyggt i LGs TV-apparater. Viasats internetbaserade abonnemangstjänst inom betal-TV erbjuder en oöverträffad tillgång till TV-innehåll via öppet internet, och inkluderar direktsänd sport, hundratals avsnitt av populära TV-serier, program från TV3, TV6, TV8 i Sverige, TV3 och Viasat4 i Norge, och TV3 och TV3+ i Danmark, samt tillgång till 200 långfilmer oavsett tid. Kunder kan prenumerera på Viasats innehållspaket eller köpa individuella filmer, direktsänd sport som matcher från Barclay’s Premier League och UEFA Champions League, Formel 1-race, NHL-matcher och golf från PGA-touren, samt TV-program, på on-demand-basis. Viasat erbjuder också en hyrfilmstjänst via internet med 1.500 filmtitlar.Kunder som redan äger LGs TV-apparater med NetCast-funktion kan även enkelt uppdatera mjukvaran i TVn för att möjliggöra tillgång till Viasat OnDemand-tjänsten.Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef för MTG, kommenterade: ”Samarbetet med LG är ett viktigt steg mot att öka tillgängligheten av vår Viasat OnDemand-tjänst, som redan är tillgänglig via Viasats OnDemandbox, vår internetportal, i mobiltelefoner och nu även direkt via TV-apparater med internetuppkoppling. Vår tjänst för ”Underhållning på dina villkor” fokuserar på att göra vårt oöverträffade erbjudande av premiumsport, filmer och TV-innehåll tillgängliga för tittare oberoende av plattform, nätverk och apparatur.”

För ytterligare information, besök www.mtg.se eller kontakta:

Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchefTel:  +46 (0) 8 562 000 50

Frågor från investerare och analytiker:Matthew HooperTel: +44 (0) 7768 440 414E-post: investor.relations@mtg.se

Pressfrågor:Bert WillborgTel:  +44 (0) 791 2280 850E-post: bert.willborg@mtg.se

MTG AB är ett ledande internationellt mediebolag med den största geografiska spridningen av TV-verksamhet i Europa. MTGs Viasat Broadcasting är den största fri- och betal-TV-operatören i Skandinavien och Baltikum och driver även TV-verksamet i Bulgarien, Tjeckien, Ungern, Slovenien, Ryssland, Ukraina och Ghana. Viasat’s fri-TV- och betal-TV-kanaler och betal-TV-plattformar har 125 miljoner tittare i 31 länder. MTG är även den största ägaren i Rysslands största oberoende TV-bolag (CTC Media – Nasdaq: CTCM), och den största kommersiella radiooperatören och den ledande detaljhandeln för underhållningsprodukter på internet i Norden.Modern Times Group MTG ABs A och B-aktier handlas på Nasdaq OMX Stockholms Large Cap-lista under symbolerna MTGA och MTGB.Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Modern Times Group MTG AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 11 november 2010 klockan 08.00 CET.

wkr0001.pdf