MTG fullbordar övergången till digital-TV

May 17, 2001

MTG FULLBORDAR ÖVERGÅNGEN TILL DIGITAL-TV Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB, tillkännagav idag att man nu avslutat den analoga sändningen till sina betal-TV kanaler. Verksamhetsområdet Viasat inom MTG Broadcasting är den första satellitsända TV-operatören att stänga ner sina analoga sändningar och är nu den största digital TV-operatören i Norden med över 400 000 abonnenter. Omställningen från analog till digital TV-sändning beräknas resultera i minskade årliga kostnader om 200 MKR för koncernen. Viasat har stängt ner 7 analoga transpondrar och ersatt dessa med digital distribution. De minskade kostnaderna gör det möjligt för MTG att återbetala kostnaderna för att förse MTGs premium-abonnenter med gratis digital-TV-dekodrar inom två år. MTG påbörjade övergången till den digitala TV-plattformen i oktober månad förra året. Förutom de som redan ställt om från analog mottagning, har fram till den 31 mars i år över 125 000 nya abonnenter tecknat sig för den digitala TV-plattformen. 85 % av de nya abonnenterna har valt Viasat Guld paketet. Nya abonnenter blir erbjudna ett paket med digital- TV-dekoder, en parabol och ett 12- eller 24 månaders abonnemang till ett fast pris. I slutet av första kvartalet 2001 hade Viasat totalt 1 096 000 abonnenter eller kortinnehavare av betal-TV i de Nordiska länderna. Majoriteten av de abonnenter som inte har premiumpaket fick ett baspaket med två kanaler som är fri-TV-kanaler. De analoga sändningarna av dessa kanaler fortsätter som vanligt. MTG erbjuder även egenproducerade TV- kanaler till kabel och SMATV abonnenter genom tredjepartsnätverk. Som en kommentar till den lyckade övergången säger Hans Holger Albrecht, VD för MTG, "Vi var de sista av TV-producenterna att börja med omställningen till den digitala TV-plattformen, och vi nu är först ut med att stänga den analoga sändningen till våra betal-TV abonnenter. Detta då vi väntade på att efterfrågan av digitala tjänster skulle öka och de teknologirelaterade kostnaderna skulle minska. Förseningen har varit givande genom den snabba kundtillströmningen och en återbetalningstid av dekodrarna på två år." "Som ett vertikalt integrerat mediaföretag har vi möjligheten att leverera en rik blandning av eget- och tredjepartsproducerat innehåll i ett digitalt format som inkluderar TV, trådlös kommunikation och Internet. Vi har varit pionjärer i ett antal av de interaktiva tjänster som vi nu erbjuder till våra abonnenter. De nya tjänsterna kommer att generera intäktstillväxt och ge oss nya möjligheter som annonsörer. Viasats interaktiva TV-plattform är döpt till Everyday.TV och kommer att ge abonnenterna tillgång till e-mail, elektronisk programguide, informationstjänster, chattjänster, 31 nöjes- och ett flertal film- och sportkanaler, "Pay per view" av Allsvenska fotbollsmatcher samt 13 radiokanaler. Viasat Broadcasting svarade för 64,3 % av MTGs försäljning om 1 508 MKR under första kvartalet 2001. För ytterligare information, besök www.mtg.se, skicka e-post till info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Affärskommunikationsansvarig tel +44 (0) 20 7321 5010 Modern Times Group MTG AB består av sju affärsområden: Viasat Broadcasting (fri- och betal-TV kanaler i nio länder), Radio (sju nätverk i fem länder), New Media (Everyday som interaktiv TV-portal, Internet-portal, mobilportal och text-TV), Publishing (Affärsnyheter och informationstjänster), Modern Interactive (traditionell homeshopping, e- handel och logistik), SDI Media (textning och dubbning) samt Modern Studios (innehållsproduktion och rättighetsbibliotek). MTGs A- och B-aktier är noterade på Stockholmsbörsen O-lista (symbolerna MTGA och MTGB), samt på Nasdaq-börsen i New York (symbolen MTGNY). Modern Times Group MTG AB Skeppsbron 18, Box 2094, 103 13 Stockholm Tel. +46 8 562 000 50 Fax. +46 8 20 50 74 (Publ) Registreringsnr. 556309- 9158 www.mtg.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/17/20010517BIT00930/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/17/20010517BIT00930/bit0002.pdf

bit0002.doc