MTG förvärvar exklusiva svenska sändningsrättigheter till de olympiska spelen

June 17, 2011
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att den har förvärvat de exklusiva svenska sändningsrättigheterna för det 22a vinter-OS, vilket genomförs 2014 och det 31a sommar-OS, vilket genomförs 2016. De förvärvade rättigheterna inkluderar, men är inte begränsade till sändningar via fri- och betal-TV, mobiler och internet.

Vinter-OS 2014 arrangeras mellan den sjunde och 23e februari 2014 i Sotji, beläget vid Svarta Havet i Södra Ryssland, i nybyggda anläggningar. Sommar-OS 2016 arrangeras mellan den femte och 21a augusti 2016 i Rio de Janeiro i Brasilien i fyra olika områden i staden, vilka inkluderar välkända platser som Copacabana och Maracana.

Minst 100 timmar sändningar från vinter-OS och 200 timmar sändningar från sommar-OS kommer att visas på koncernens svenska fri-TV-kanaler. Ytterligare sändningar sker via MTGs portfölj av komplementerande tematiska betal-TV-kanaler med sportinriktning, vilka i dagsläget består av Viasat Sport, Viasat Fotboll, Viasat Fotboll HD, Viasat Premier League HD, Viasat Golf och Viasat Hockey. Det utförliga arkivet av OS-innehåll kommer att inkluderas som en del av regelbundna program med höjdpunkter och profiler för att marknadsföra spelen och direktsändningarna.

Spelen i Sotji 2014 och i Rio 2016 kommer även att göras tillgängliga av Viaplay på mobiler och internet. Viaplay är koncernens internetbaserade skärmoberoende streaming-tjänst och erbjuder direktsända sportevenemang via persondatorer, pekplattor, smarta mobiler och TV-apparater med internetuppkoppling.

MTG har även säkrat de icke exklusiva svenska radiorättigheterna för båda spelen.

Sändningsrättigheterna har hanterats av den ledande tyska agenturen för sporträttigheter, SPORTFIVE International. Agenturen förvärvade sändningsrättigheterna till de olympiska spelen från den Internationella Olympiska Kommittén.

Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef för MTG, kommenterade: ”Förvärvet av sändningsrättigheterna till världens första och mest populära idrottsevenemang är en viktig milstolpe i koncernens utveckling. Vår breda portfölj av fri- och betal-TV-kanaler och tillgängligheten av vårt innehåll genom många olika plattformar i Sverige, gör det möjligt för oss att utnyttja denna typ av rättigheter till fullo. MTG är den ledande distributören av sportinnehåll i Sverige och vi producerar och direktsänder över 5,000 timmar sport per år. Detta förvärv återspeglar vårt strategiska fokus på att säkra premium-innehåll inom sport och göra det tillgängligt för tittare på alla våra kanaler och plattformar.”

Vincent Tong Cuong, VD för SPORTFIVE International, kommenterade: ”Vi är glada över att tilldela de svenska medierättigheterna till MTG och vi är övertygade om att MTG kommer att erbjuda en utmärkt och bred täckning av evenemangen för fans över hela Sverige. SPORTFIVE är stolta över att ha fått förmånen att förvärva dessa prestigefyllda medierättigheter från den Internationella Olympiska Kommittén.”

För ytterligare information, besök www.mtg.se eller kontakta:

Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchefTel:  +46 (0) 8 562 000 50

Frågor från investerare och analytiker:Jacob Waern / Matthew HooperTel:  +46 (0) 736 992 991 / +44 (0) 7768 440 414E-post: investor.relations@mtg.se

Pressfrågor:Jacob Waern Tel:  +46 (0) 736 992 991 E-post: press@mtg.se

Modern Times Group är ett internationellt mediebolag med den största geografiska spridningen av TV-verksamhet i Europa. MTGs Viasat Broadcasting driver 28 fri-TV-kanaler i elva länder, och 38 betal-TV-kanaler i 32 länder. Betal-TV-kanalerna distribueras på Viasats egna satellit-TV-plattform i nio länder, samt via tredjeparts TV-nätverk (inklusive kabel- satellit och IPTV-nätverk), samt över öppna internet. Dessa fri- och betal-TV-kanaler och betal-TV-plattformar har totalt 125 miljoner tittare i 33 länder. MTG är även den största aktieägaren i Rysslands ledande oberoende TV-nätverk (CTC Media – Nasdaq: CTCM).

Modern Times Group är ett tillväxtföretag och redovisade en försäljning på 13,1 miljarder kronor, samt ett rörelseresultat på 2,4 miljarder kronor för helåret 2010. MTGs A och B-aktier handlas på Nasdaq OMX Stockholms Large Cap-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Modern Times Group MTG AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 17 juni 2011 klockan 14.00 CET.

wkr0001.pdf