MTG FÖRVÄRVAR EXKLUSIVA SÄNDNINGSRÄTTIGHETER TILL FORMEL 1

augusti 31 2005

Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB, tillkännagav idag att bolaget har tecknat ett exklusivt avtal med Formula One Management om sändningsrättigheterna till FIA Formula 1 World Championship™. Avtalet förser MTG med de exklusiva sändningsrättigheterna till Formel 1-tävlingarna för både Sverige och Norge under säsongerna 2006, 2007 och 2008. Sportevenemanget kommer varje tävlingshelg att sändas på Viasat-kanalerna TV3, ZTV och Viasat Sport.

Modern Times Group ger tittarna möjligheten att följa Formel 1 på närmre håll än någonsin tidigare. MTGs direktsändningar från huvudtävlingen på söndagar backas upp med sändningar från både kvalificerings- och träningsrundorna. Den första sändningen är planerad till starten av Formel 1-säsongen 2006, i mars från Australiens Grand Prix på Albert Park i Melbourne.

Hans-Holger Albrecht, MTGs VD och koncernchef, säger i en kommentar: ”Detta är fantastiska nyheter för sportfantaster i både Sverige och Norge. Formel 1 är ett av världens mest populära sportevenemang och vi kommer att förse Viasats tittare med bästa möjliga sändningar från varje tävlingshelg. Detta avtal följer på tidigare förvärvade sporträttigheter såsom UEFA Champions League och visar tydligt på vårt engagemang och arbete med att erbjuda våra tittare den bästa sporten marknaden har att erbjuda.”

För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta:

Hans-Holger Albrecht, VD MTG
tel +46 (0) 8 562 000 50

Matthew Hooper, Investor & Press Enquiries
tel +44 (0) 20 7321 5010

MTG AB är ett ledande internationellt mediebolag med verksamheter i över 30 länder runt om i världen. MTG är den största fri- och betal-TV-operatören i Skandinavien och Baltikum, den största ägaren i Rysslands fjärde största TV-nätverk och den största kommersiella radiooperatören i Norden. Viasat Broadcastings satellit-TV-plattform erbjuder digitala flerkanalspaket med fler än 50 egenproducerade och tredjeparts TV-kanaler till tittare i 19 länder i Europa och Viasat når över 60 miljoner tittare varje dag.

Modern Times Group MTG AB:s A och B-aktier handlas på OM Stockholmsbörsens O-lista under symbolerna MTGA och MTGB.