MTG förvärvar exklusiva distributionsrättigheter till NHL-hockey

October 20, 2011
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att man har förvärvat de exklusiva  distributionsrättigheterna till nordamerikanska National Hockey League (NHL) i Sverige, Norge, Danmark och Finland från Medge Consulting. Rättigheterna innefattar, men är inte begränsade till, exklusiva direktsändningar via fri-TV, betal-TV och internet, till och med slutet av 2015-2016 års säsong. MTG har haft rättigheter till NHL sedan oktober 2009.

MTG har rättigheterna till att direktsända cirka 1.300 NHL-matcher per säsong i Norden, på sina betal-TV-kanaler samt Viaplay, koncernens online-tjänst för streaming av video. Vissa matcher kommer även sändas på MTG’s fri-TV-kanaler.

NHL-säsongen 2011-2012 inleddes med mötet mellan New York Rangers och Los Angeles Kings samt the Anaheim Ducks på Ericsson Globe Arena i Stockholm, samt med the Anaheim Ducks som mötte Buffalo Sabres på Helsinki Hartwall Arena. Samtliga tre matcher direktsändes på Viasats kanaler och Viaplay.

Svenska tittare kommer att kunna se direktsända NHL-matcher på betal-TV-kanalen Viasat Hockey, samt på Viasat Sport som är en betal-TV-kanal inom premiumsegmentet. Vissa matcher kommer även att visas på fri-TV-kanalen TV10.

Norska tittare kommer att kunna se direktsända NHL-matcher på ishockeykanalen Viasat Hockey samt Viasat Sport HD som är en betal-TV-kanal inom premiumsegmentet. Vissa matcher kommer även att visas på fri-TV-kanalen Viasat 4.

Danska tittare kommer att kunna se direktsända NHL-matcher på TV 2 Sport, en betal-TV-kanal inom premiumsegmentet, som MTG driver tillsammans med TV 2 Danmark.

Finska tittare kommer att kunna se direktsända NHL-matcher på ishockeykanalen Viasat Hockey, samt på Nelonen Pros sportkanaler, som ägs av Sanoma Media i strategiskt samarbete med MTG.

Samtliga NHL-matcher kommer att kunna ses över internet på Viaplay i de fyra länderna och Viasats satellit-TV-kunder kommer att kunna välja mellan de ovanstående kanalerna och Viasat Xtra-kanaler när flera matcher spelas samtidigt. Sändningarna kommer också att innehålla ett program med dagens höjdpunkter.

Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef för MTG, kommenterade: “NHL är den ishockeyliga som har flest tittare i världen. Den attraherar en stor TV-publik i Norden och när matcher spelas lokalt i Norden drar de stora åskådarskaror. Detta återspeglar både sportens popularitet och det faktum att flera nordiska hockeyspelare deltar i turneringen. Det är mycket viktiga rättigheter för oss, och detta är den första gången som vi har säkrat exklusiva rättigheter på ett flertal plattformar i flera länder.”

”Detta är ett unikt avtal, som innebär att alla NHL-matcher för första gången kan ses i de Nordiska länderna”, säger John Collins, COO på NHL. ”Detta distributionsavtal ger NHL fans i Norden en enastående möjlighet att både se våra matcher och spelare. Det är en seger för NHL Hockey och en seger för våra fans.”

”För första gången kommer alla NHL-matcher att sändas av Viasat. Fler matcher än någonsin kommer att visas i de nordiska länderna samt även ett nytt program, med dagens höjdpunkter, vilket gör att detta avtal kommer att glädja NHL-fans under många år framöver”, sa Peter Liljestrand, delägare i Medge Consulting.

För ytterligare information, besök www.mtg.se eller kontakta:

Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchefMathias Hermansson, finanschefTel:                               +46 (0) 8 562 000 50

Frågor från media, investerare och analytiker:Matthew Hooper, kommunikationschefTel:                               +44 (0) 7768 440 414E-post:                         investor.relations@mtg.se / press@mtg.se

Modern Times Group är ett internationellt mediebolag med den största geografiska spridningen av TVverksamhet i Europa. MTGs Viasat Broadcasting driver 29 fri-TV-kanaler i elva länder, och 38 betalTV-kanaler i 34 länder. Betal-TV-kanalerna distribueras på Viasats egna satellit-TV-plattform i nio länder, samt via tredjeparts TV-nätverk (inklusive kabel- satellit och IPTV-nätverk), samt över öppna internet. Dessa fri- och betal-TV-kanaler och betal-TV-plattformar har totalt 125 miljoner tittare i 35 länder. MTG är även den största aktieägaren i Rysslands ledande oberoende TV-nätverk (CTC Media – Nasdaq: CTCM).

Modern Times Group är ett tillväxtföretag och redovisade en försäljning på 13,1 miljarder kronor, samt ett rörelseresultat på 2,4 miljarder kronor för helåret 2010. MTGs A och B-aktier handlas på Nasdaq  OMX Stockholms Large Cap-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Modern Times Group MTG AB ska offentliggöra  enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 20 oktober 2011 klockan 12.45 CET.

wkr0001.pdf