MTG förvärvar Champions League-rättigheter i Tjeckien

april 25 2012

Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att man har förvärvat rättigheterna till att direktsända UEFA Champions League-fotboll i Tjeckien från och med början av den turnering som startar senare i år och till och med slutet av 2014/2015 års turnering. Rättigheterna innefattar sändningar via fri-TV samt exklusiv täckning via betal-TV, mobiler och internet i Tjeckien.

MTG kommer att inneha de exklusiva sändningsrättigheterna till samtliga matcher på tisdagar och alla utom en av onsdagens matcher från kvalet, gruppspelet och till och med semifinalerna. Matcherna och höjdpunkterna kommer direktsändas i fri-TV-kanalen Prima COOL med tjeckiska kommentatorer, studioanalyser och intervjuer. MTG har även säkrat de exklusiva betal-TV-rättigheterna till finalen.

Prima COOL är en bred underhållningskanal med fokus på manliga tittare i målgruppen 20-40 år och distribueras via det digitala marknätet i Tjeckien samt via kabel, satellit och IPTV-nätverk. MTGs Tjeckiska mediehus omfattar även fri-TV kanalerna Prima Family och Prima LOVE. De tre kanalerna har en sammanlagd kommersiell tittartidsandel på cirka 37% i ålderskategorin 15 till 54.

MTG har sändningsrättigheterna till UEFA Champions League i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland, Lettland, Litauen, Bulgarien och Ghana.

Rättigheterna har förvärvats från TEAM Marketing, UEFAs globala agent för utnyttjandet av de kommersiella rättigheterna till UEFA Champions League.

Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef för MTG, kommenterade: ”Förvärvet av dessa mycket populära rättigheter för Prima bygger inte bara på vårt långa och framgångsrika partnerskap med TEAM och UEFA, utan lägger även till en ny dimension till Primas programtablåer. Champions League är Europas främsta fotbollsturnering med de bästa spelarna från hela världen. Både Tjeckiska spelare och lag har deltagit i turneringen och intresset bland fotbollsfans växer varje år.